Αλλαγές αναμένονται στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο, καθώς τα ωρολόγια προγράμματα του υπουργείου Παιδείας είναι διαφοροποιημένα για τη σχολική χρονιά 2020-2021.
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος», υπάρχουν σημαντικές αλλαγές – κυρίως στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση – με χαρακτηριστική την εισαγωγή των αγγλικών στα νηπιαγωγεία.
Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση η κατάργηση μαθημάτων επιλογής, η μείωση ωρών σε ορισμένα μαθήματα και η αύξηση σε άλλα που περιλαμβάνονται στην Υπουργική Απόφαση του υπουργείου Παιδείας δηλώνει μία αλλαγή προτεραιοτήτων από την πολιτική ηγεσία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η διαφορετική προσέγγιση που επιχειρεί η ηγεσία προσβλέπει στην ενίσχυση μαθημάτων, όπως η Πληροφορική και τα Αγγλικά, «θυσιάζοντας» όμως μαθήματα που σχετίζονται με τα Εικαστικά.
Σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Παιδείας, το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα σε όλες τις βαθμίδες εστιάζει στην ενίσχυση της Πληροφορικής, των ξένων γλωσσών, της Φυσικής Αγωγής και των κλασικών γραμμάτων, καθώς τα Λατινικά «επιστρέφουν» στο Λύκειο καθώς και στις Πανελλαδικές:
-Οι ξένες γλώσσες ενισχύονται, με τα Αγγλικά να «κερδίζουν» δύο ώρες στο Δημοτικό κι άλλες 4 στο Λύκειο. Η επιλογή 2ης ξένης γλώσσας μεταξύ των Γερμανικών ή των Γαλλικών γίνεται υποχρεωτικό μάθημα στη Β’ Λυκείου.
-Η Πληροφορική «κερδίζει» μία ώρα στην Α’ Γυμνασίου και γίνεται υποχρεωτικό (από επιλογής) μάθημα στην Α’ Λυκείου με στόχο την ενίσχυση του μαθήματος. Υπενθυμίζεται ότι στους επόμενους στόχους του υπουργείου Παιδείας είναι η υλοποίηση του Κρατικού Πιστοποιητικού Πληροφορικής στην Α’ Λυκείου για όλους τους μαθητές.
-Η Φυσική Αγωγή αυξάνεται κατά 1 ώρα στη Β’ Λυκείου (2 ώρες εβδομαδιαίως) και ορίζονται 3 ώρες αντί 2 που ίσχυαν μέχρι πρότινος στην Γ’ Λυκείου.
-Τα μαθήματα προσανατολισμού, στα οποία εξετάζονται οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, θα διδάσκονται πλέον 6 ώρες την εβδομάδα αντί δύο και η Νεοελληνική Γλώσσα 6 ώρες την εβδομάδα, εκ των οποίων οι 5 αφορούν το κυρίως μάθημα και η 1 ώρα θα αφιερώνεται σε επίλυση αποριών και ανακεφαλαίωση.
-Στην Γ’ Λυκείου θεσπίζεται η διδασκαλία του μαθήματος «κόντρα» με ενδοσχολική εξέταση στις απολυτήριες εξετάσεις. Το μάθημα της Ιστορίας θα διδάσκεται στους υποψηφίους Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών, Σπουδών Υγείας και Σπουδών Πληροφορικής και Οικονομίας και το Μάθημα των Μαθηματικών στους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών.
-Ξεκινώντας από τις μικρότερες τάξεις, το υπουργείο Παιδείας εισάγει σε Δημοτικό και Γυμνάσιο, πιλοτικά την επόμενη χρονιά, τα εργαστήρια δεξιοτήτων, εστιάζοντας μεταξύ άλλων στην οδική ασφάλεια, στη σεξουαλική αγωγή, στην οικολογική συνείδηση, στα προγράμματα εθελοντισμού, στη ρομποτική και την επιχειρηματικότητα.
Τι κόβεται
Δεν είναι τόσο οι προσθήκες όσο οι «αφαιρέσεις» στο ωρολόγιο πρόγραμμα που έχουν προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων στον εκπαιδευτικό χώρο και στις ειδικότητες που πλήττονται:
-Η κατάργηση της Κοινωνιολογίας από το ωρολόγιο πρόγραμμα. Τα Λατινικά «επιστρέφουν» στο σχολείο από τη Β’ Λυκείου με την παράλληλη κατάργηση του μαθήματος : Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών (Κοινωνιολογία, Οικονομική Επιστήμη και Πολιτική Επιστήμη) και τον Ιούνιο του 2022 θα αντικαταστήσουν την Κοινωνιολογία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
-Η κατάργηση του μαθήματος επιλογής της Καλλιτεχνικής Παιδείας στην Α’ Λυκείου προκάλεσε διαμαρτυρίες, με το υπουργείο Παιδείας να κατηγορείται ότι υποβαθμίζει τα Καλλιτεχνικά. Παράλληλα στην ίδια τάξη καταργούνται και τα μαθήματα επιλογής: Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός, καθώς και η Ερευνητική Εργασία.
Τι θα ισχύσει στο Δημοτικό
Η μοναδική «απώλεια» για το Δημοτικό αφορά σε μία ώρα λιγότερη (από 4 σε 3 εβδομαδιαίως) για το μάθημα της «Μελέτης Περιβάλλοντος». Αντίθετα τα Αγγλικά «κερδίζουν» μία ώρα.
Παράλληλα, ξεκινάει πιλοτικά η εισαγωγή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων που στις δύο πρώτες τάξεις του Δημοτικού θα καλύπτει έως και 3 ώρες εβδομαδιαίως.
4 θεματικοί κύκλοι:
α) το Ευ Ζην, με μαθήματα αγωγής υγείας όπως η πρόληψη από τις εξαρτήσεις, η οδική ασφάλεια και η σεξουαλική αγωγή,
β) το Περιβάλλον, με μαθήματα όπως η οικολογική συνείδηση και η πρόληψη και προστασία από τις φυσικές καταστροφές,
γ) την Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη, με προγράμματα εθελοντισμού καθώς και αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας,
δ) τη Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία, με θεματικές που αφορούν σε τεχνολογίες αιχμής, στη ρομποτική, στην επιχειρηματικότητα και τον επαγγελματικό προσανατολισμό.
Κατασκευές, παιχνίδια, εργαστήρια εικονικής επιχείρησης, διοργάνωση εκδηλώσεων και έρευνες περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στις νέες πρακτικές εκπαίδευσης που προωθούνται μέσω των νέων θεματικών. Οι εκπαιδευτικοί του κάθε σχολείου μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου θα πρέπει να έχουν οργανώσει το πλαίσιο της διδασκαλίας των ενοτήτων οι οποίες θα γίνονται σε εργαστήρια, 5 έως 7 εβδομάδες ανά θεματικό κύκλο.
Περιγραφική αξιολόγηση
Λόγω της φύσης των εργαστηρίων στα οποία θα συμμετέχουν οι μαθητές, ο τρόπος αξιολόγησής τους αλλάζει. Το υπουργείο Παιδείας εισάγει την περιγραφική αξιολόγηση ανά τρίμηνο ή τετράμηνο με στόχο όχι μόνο την καταγραφή της ανάπτυξης δεξιοτήτων από τους μαθητές αλλά και την αξιολόγηση του προγράμματος.
Τα εργαλεία της αξιολόγησης θα είναι φύλλα προόδου στους τέσσερις κύκλους δεξιοτήτων, τετράβαθμης κλίμακας ικανότητας (αρχόμενη, αναπτυσσόμενη, ικανοποιητική, εξαιρετική), τα οποία θα συμπληρώνονται από τους εκπαιδευτικούς στο τέλος κάθε τετραμήνου, τριμήνου ανάλογα με τη βαθμίδα (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο) και δεν θα προσμετρώνται στον γενικό μέσο όρο.
Στόχος είναι να ενισχυθεί με τρόπο πιο συνεκτικό, πιο συστηματικό η καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης, όπως η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η πρωτοβουλία και η δημιουργικότητα, η προσαρμοστικότητα, εξοικειώνοντας παράλληλα τους εκπαιδευτικούς μας σε πιο βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας.
Αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα σε Γυμνάσιο και Λύκειο
Γυμνάσιο