Ακριβά θα κοστίσει στις επιχειρήσεις του Βορρά η συμφωνία με τα Σκόπια, καθώς θα πρέπει να κατοχυρώσουν το brand name «Μακεδονία» σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδας Αθανάσιος Σαββάκης σημείωσε ότι οι εταιρίες που χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονία» είτε στην εταιρική τους ταυτότητα είτε σε προϊόντα τους, οι οποίες υπολογίζονται γύρω στις 4.000, θα πρέπει να κατοχυρώσουν την επωνυμία τους πριν ξεκινήσουν οι διαδικασίες δημιουργίας επιτροπής που θα εξετάσει το εν λόγω ζήτημα όπως προβλέπεται στη συμφωνία των Πρεσπών.
Η πρόταση αυτή έρχεται σε μια περίοδο που οι εξελίξεις τρέχουν για τις εν λόγω εταιρίες, καθώς αρκετοί κρίνουν ότι η συμφωνία θα φέρει νέα δεδομένα, ευνοϊκά σε αρκετά σημεία, για την ελληνική επιχειρηματικότητα.
Βέβαια, η πρωτοβουλία της κατοχύρωσης θα είναι ένα επιπλέον οικονομικό έξοδο για τις ελληνικές εταιρίες που δεν το είχαν υπολογίσει.
Μόνο 24 ελληνικές
Μάλιστα, σύμφωνα με τις δηλώσεις του προέδρου του ΣΒΒΕ, δύο εταιρίες από τα Σκόπια έχουν ήδη κατοχυρώσει το μακεδονικό brand name στον μεγαλύτερο οργανισμό στον κόσμο στη Γενεύη, ενώ καμία ελληνική δεν έχει προχωρήσει σε αυτή την ενέργεια.
Και στο ευρωπαϊκό μητρώο όμως η διαδικασία βρίσκεται πίσω, μιας και μόλις 24 επιχειρήσεις έχουν κατοχυρώσει το όνομα. Φυσικά, το οικονομικό λειτουργεί ανασταλτικά σε μια τέτοια ενέργεια.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Σύνδεσμος ανέλαβε πρωτοβουλία για δωρεάν νομική και διαδικαστική βοήθεια σε όλες τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις -και όχι μόνο στα μέλη του- προκειμένου να κατοχυρώσουν τις επωνυμίες τους, καθώς η ολιγωρία μπορεί να κοστίσει θέσεις εργασίας και μερίδια αγοράς. Σημείωσε επίσης ότι η συμφωνία δημιουργεί προϋποθέσεις για αύξηση επενδύσεων στα Σκόπια, ενώ το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ανοίγει τεράστιες αμφίδρομες προοπτικές.
Ο κ. Σαββάκης σχολίασε και για το θέμα του ονόματος, σημειώνοντας ότι η κάθε συμφωνία έχει θετικά και αρνητικά, όμως το θέμα έπρεπε να λυθεί καθώς σε επιχειρηματικό επίπεδο έχει κοστίσει πάρα πολύ στις επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας.
Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ελληνικές επιχειρήσεις αναγκάζονταν να περάσουν τα προϊόντα τους μέσω Βουλγαρίας ή Αλβανίας προκειμένου να τα εξάγουν στα Σκόπια, με αποτέλεσμα να χάνουν σε ανταγωνιστικότητα, ενώ σε άλλες περιπτώσεις αναγκάστηκαν να προσφύγουν στα δικαστήρια για το όνομα του προϊόντος τους.
Σύμφωνα με τον πρόεδρό του, ο ΣΒΒΕ έχει αναδείξει πολλές φορές την παραγωγή στην περιφέρεια με πρωτοβουλίες όπως η τελευταία για την καροχύρωση και επανέλαβε ότι ο σύνδεσμος είναι καθαρά βιομηχανικός, στον οποίο αυξημένα δικαιώματα έχουν μόνο οι μεταποιητικές επιχειρήσεις, ενώ επικαλέστηκε στοιχεία ότι τα 381 μέλη του ΣΒΒΕ αντιπροσωπεύουν το 12% με 15% του βιομηχανικού ΑΕΠ της χώρας.