Νομοθετική ρύθμιση για τις μετεγγραφές φοιτητών ανακοίνωσε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου στη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2018
Άμεση νομοθετική ρύθμιση για μετεγγραφή στα αδέλφια που σπουδάζουν στα Πανεπιστήμια προανήγγειλε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου από το βήμα της Βουλής κατά τη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2018.
«Είναι απαράδεκτο μία οικογένεια να συντηρεί δύο και τρία σπίτια. Μία αριστερή κυβέρνηση με ευαισθησίες πρέπει να λύσει το θέμα αυτό. Θα νομοθετήσουμε άμεσα, ώστε καμία οικογένεια να μην συντηρεί πάνω από ένα σπίτι εκτός από αυτό που μένουν», είπε χαρακτηριστικά ο Υπουργός σημειώνοντας ότι η ρύθμιση από φέτος και συγκεκριμένα από το δεύτερο εξάμηνο.
Ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε στην αύξηση φέτος, μετά από πολλά χρόνια, κατά 3,6% των κονδυλίων για την Παιδεία,στην έκτακτη επιχορήγηση ύψους 41 εκατομμυρίων ευρώ προς τα Πανεπιστήμια και στην εξασφάλιση επιπλέον 20 εκατ. ευρώ για το ΙΝΕΔΙΒΙΜ ώστε να καλυφθούν οι δαπάνες σίτισης και καθαριότητας, να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες των φοιτητικών εστιών σε όλα τα Πανεπιστήμια και να εξοφληθούν όλες οι υποχρεώσεις του Ιδρύματος προς τρίτους.
Σημείωσε ότι σήμερα ξεκινά η δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικήςμε νέα τμήματα υψηλού επιπέδου και προγράμματα σπουδών, ενώ αναφέρθηκε και στη δημιουργία Διετών Προγραμμάτων φοίτησης για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ που θα οδηγούν σε πιστοποιημένα διπλώματα του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.
Ο Υπουργός ανακοίνωσε επίσης:
• Την έναρξη, από την επόμενη σχολική χρονιά, της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης σε 245 από τους 345 Δήμους και σε βάθος τριετίας σε όλους
• Την αναβάθμιση των Ολοήμερων Σχολείων με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων και αντίστοιχους πόρους
• Την καθιέρωση του θεσμού «Η τσάντα στο σχολείο»
• Την ορθολογικοποίηση των προγραμμάτων σπουδών στο Γυμνάσιο σε συνεργασία με το ΙΕΠ
• Το νέο σχέδιο για το Λύκειο, με δραστική μείωση των μαθημάτων και αύξηση των ωρών διδασκαλίας, με ένα ισχυρό απολυτήριο και με κατάργηση του κλειστού αριθμού εισακτέων εκτός από τις Πολυτεχνικές, τις Ιατρικές και τις Νομικές σχολές.
Η ομιλία του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου στη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2018
«Θα παρουσιάσω το συνολικό σχέδιο της εκπαιδευτικής μας μεταρρύθμισης, το οποίο είναι ρεαλιστικό και με συγκεκριμένη προοπτική, ακριβώς επειδή για δεύτερη συνεχή χρονιά, μετά από πολλά χρόνια, αυξάνονται οι δημόσιες δαπάνες για την Εκπαίδευση. Φέτος, είναι 3,6% σε σχέση με πέρυσι. Πέρυσι ήταν 5,6% σε σχέση με πρόπερσι. Δηλαδή έχουμε δύο χρονιές συνεχών αυξήσεων όπως είπα για πρώτη φορά από το 2011 και αυτό μας δίνει τη βεβαιότητα ότι μπορούμε πια αυτά που προγραμματίζαμε για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση να μπορέσουμε να τα υλοποιήσουμε και τα προγραμματίζαμε γνωρίζοντας την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Σε αυτούς τους αριθμούς, προφανώς, δεν συμπεριλαμβάνεται το εθνικό σκέλος του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και δεν συμπεριλαμβάνονται και διάφορα άλλα κονδύλια για τα οποία υπάρχει δέσμευση να προστεθούν ώστε να υλοποιηθούν οι πρωτοβουλίες μας για την Εκπαίδευση. Από του χρόνου, λοιπόν, από το Σεπτέμβριο του 2018, αρχίζουμε να υλοποιούμε το σχέδιο μας για την υποχρεωτική 14χρονη εκπαίδευση. Και αυτό σημαίνει υποχρεωτική προσχολική δίχρονη εκπαίδευση, δύο χρόνια δηλαδή Νηπιαγωγείο όπου την ευθύνη θα την έχουν οι Νηπιαγωγοί σε 245 από τους 345 Δήμους. Όλα αυτά είναι ένα μεταρρυθμιστικό σχέδιο σε βάθος τριετίας και η αρχή του ήδη άρχισε να υλοποιείται και θα συνεχίσει από το Σεπτέμβριο. Υποχρεωτική, λοιπόν, δίχρονη προσχολική εκπαίδευση στους 245 από τους 345 Δήμους και σε βάθος τριετίας σε όλους.
Το δεύτερο: μία μεγάλη προσπάθεια που άνθισε, συνεχίστηκε από μας και θα συνεχιστεί, είναι η πλήρης αναβάθμιση των Ολοήμερων Σχολείων. Ξέρετε ότι φέτος επεκτείνουμε τα Ολοήμερα Σχολεία και σε όλα τα ολιγοθέσια. Τα Ολοήμερα Σχολεία, πρέπει να πείσουμε την κοινωνία ότι μόνο καλό είναι για τα παιδιά. Δεν είναι ένα… παρκάρισμα των παιδιών. Θέλει, προφανώς, πρόσθετο προσωπικό, θέλει πρόσθετη οικονομική ενίσχυση, αλλά η έννοια του Ολοήμερου, ο θεσμός του Ολοήμερου, είναι κάτι για το οποίο οι συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει τα τελευταία δύο χρόνια αποδεικνύουν στην ελληνική κοινωνία ότι είναι ένας θεσμός που πρέπει να πάρουμε πάρα πολύ σοβαρά.
Επίσης, προχωράμε σε αυτό που έχει σχολιαστεί αρκετά. Τουλάχιστον για ένα Σαββατοκύριακο τον μήνα, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, η τσάντα να μένει στο σχολείο για τα παιδιά του Δημοτικού. Η «Τσάντα στο σχολείο» σχολιάστηκε από ορισμένους με σκωπτικό τρόπο. Κάποιοι το κορόιδεψαν κιόλας. Είναι όλοι αυτοί που δεν ξέρουν τι τους γίνεται στην Εκπαίδευση και το λέω πάρα πολύ επιθετικά. Η τσάντα στο σχολείο, για τουλάχιστον ένα Σαββατοκύριακο τον μήνα, δεν έχει μόνο ένα συμβολικό χαρακτήρα. Λέει προς τις οικογένειες, κυρίως, ότι τα παιδιά μπορούν να κάνουν πολλά περισσότερα πράγματα το Σαββατοκύριακο από το να διαβάζουν τα μαθήματα της Δευτέρας.
Η ταύτιση του άγχους και κυρίως η ταύτιση του άγχους της Δευτέρας -που είμαι σίγουρος ότι οι φίλοι και οι φίλες θα το έχουν πάρα πολύ- για το πώς προετοιμάζομαι για την επόμενη εβδομάδα, δεν μπορεί να είναι ταυτισμένη με την μαθησιακή διαδικασία. Γι’ αυτό λοιπόν παίρνουμε και τέτοιου είδους μέτρα, ώστε να δώσουμε αυτό το μήνυμα και κυρίως να δώσουμε το μήνυμα ότι οι οικογένειες πρέπει να σκεφτούν τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών τους, τι άλλα πράγματα μπορούν να γίνουν και όχι μόνο την αποκλειστική σχέση τους με τα μαθήματα.
Τέταρτο: ορθολογικοποίηση των προγραμμάτων σπουδών στο Γυμνάσιο με την αλλαγή βιβλίων. Σοβαρά προβλήματα και στα βιβλία. Πάλι αμαρτίες δεκαετιών. Προσπαθούμε από κοινού με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής να υπάρχει μία ορθολογικοποίηση και των προγραμμάτων και των βιβλίων και βεβαίως, όπως γνωρίζετε, είμαστε πολύ κοντά στο να ανακοινώσουμε πολύ συγκεκριμένες ρυθμίσεις.
Πέμπτο: Το μεγάλο μεταρρυθμιστικό μας σχέδιο για το Λύκειο και την αναμόρφωση του συστήματος εισαγωγής. Είμαστε μία κοινωνία που στην ουσία δεν έχουμε Γ’ Λυκείου. Η Γ’ Λυκείου είναι μία καθημερινότητα που δεν έχει καμία σχέση με την επί της ουσίας παραμονή στο σχολείο. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που όλη η κοινωνία πρέπει να το αντιμετωπίσει. Και πρέπει να το αντιμετωπίσει για να δούμε πώς θα ξανακτίσουμε το Δημόσιο σχολείο στο σύνολο του. Η Γ’ Λυκείου, λοιπόν, είναι σήμερα μία παραμονή στο σχολείο ανάμεσα σε μία καθημερινότητα των παιδιών μίας ηλικίας πολύ δύσκολης ως προς τη σχέση τους με τον έξω κόσμο και μίας απίστευτης καταπίεσης η οποία υπάρχει λόγω του συγκεκριμένου συστήματος των εισαγωγικών εξετάσεων. Εμείς λέμε, λοιπόν: δραστική μείωση των μαθημάτων, αύξηση των ωρών διδασκαλίας, ένα Απολυτήριο που θα έχει νόημα ώστε με τον βαθμό του Απολυτηρίου να μπαίνεις στο Πανεπιστήμιο και κυρίως να βρούμε τρόπους -και μελετάμε ακριβώς αυτό- ώστε τα παιδιά να σπουδάζουν αυτό που θέλουν όχι αυτό που είναι η τριακοστή επιλογή τους, επειδή ακριβώς υπάρχει αυτή η παθογένεια.
Έκτον: Έχουμε πάρει, και νομίζω το αποδέχονται όλες οι πλευρές αυτό, εξαιρετικές πρωτοβουλίες ως προς την συμπερίληψη στην Εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές ανάγκες. Έχουμε τον υψηλότερο αριθμό προσλήψεων εκπαιδευτικών στα σχολεία των παιδιών με ειδικές ανάγκες κι αυτό πρέπει να χαιρετιστεί παρόλο που καθημερινά έχουμε πρόσθετα προβλήματα. Ανακύπτουν πρόσθετα προβλήματα γιατί γίνεται ένα πράγμα πάρα πολύ καλό στην κοινωνία. Κι αυτό που γίνεται είναι ότι πάρα πολλές οικογένειες αρχίζουν και βγαίνουν προς τα έξω με τα προβλήματα που έχουν με τα παιδιά τους. Ξέρουν ότι τα σχολεία μας μπορούν να υποδεχτούν αυτά τα παιδιά. Ξέρουν ότι στα σχολεία μας θα υπάρχουν ειδικοί γι’ αυτά τα παιδιά. Υπάρχουν προβλήματα, αλλά έχουμε αρχίσει να λύνουμε έναν εντυπωσιακό αριθμό προβλημάτων και χαιρετίζουμε αυτήν την ωριμότητα με την οποία πάρα πολλοί γονείς αντιμετωπίζουν αυτό το εξαιρετικά περίπλοκο και δύσκολο πρόβλημα της καθημερινότητας τους και βγαίνουν προς την κοινωνία για να μπορέσουν να το μοιραστούν. Κι ακριβώς σ’ αυτό το πλαίσιο θα προχωρήσουμε τώρα τον Ιανουάριο στην νομοθέτηση και των υποστηρικτικών δομών που είναι απαραίτητες.
Έβδομο: Η κατάργηση του κλειστού αριθμού εισακτέων σε πάρα πολλές σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Δηλαδή, αν κάποιοι θέλουν να σπουδάσουν κάτι, εκτός από τα Πολυτεχνεία, εκτός από τις Ιατρικές κι εκτός από τις Νομικές, θα έχουν τη δυνατότητα να μπαίνουν σε τμήματα που το γνωστικό τους αντικείμενο είναι αυτό που θέλουν να σπουδάσουν και με τη δημιουργία νέων τμημάτων και με το να δώσουμε πρόσθετες θέσεις διδασκαλίας στα υπάρχοντα Τμήματα.
Όγδοο είναι η νομοθετική ρύθμιση που καταθέτουμε άμεσα, κι έχει σχέση με το που σπουδάζουν τα αδέρφια. Είναι απαράδεκτο το καθεστώς που υπάρχει σήμερα, δηλαδή οικογένειες να συντηρούν δύο και τρία σπίτια πέρα από το δικό τους. Δεν μπορεί να γίνεται αυτό. Μία αριστερή Κυβέρνηση, μία Κυβέρνηση με ευαισθησίες στην κοινωνία, πρέπει να το λύσει. Εμείς, λοιπόν, θα νομοθετήσουμε άμεσα ώστε καμία οικογένεια να μην συντηρεί πάνω από ένα σπίτι, εκτός από εκεί που θα μένουνε οι ίδιοι. Κάτω από ένα εισόδημα τα παιδιά θα μπορούν να έρχονται εκεί που ζουν οι οικογένειες τους. Αυτό είναι μία δέσμευση. Θα το καταθέσουμε αυτές τις μέρες και θα ψηφιστεί και θα ισχύει από το δεύτερο εξάμηνο μετά το Φεβρουάριο.
Όπως γνωρίζετε έχουμε πάρει μία μεγάλη πρωτοβουλία συνεργειών των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια. Όπως γνωρίζετε τα ΤΕΙ είναι πολλές φορές θύματα μίας πολιτικής αλλοπρόσαλλης επί δεκαετίες. Και παρόλη αυτή την πολιτική έχουμε εξαιρετικά τμήματα στα ΤΕΙ. Υπάρχουν πολύ σοβαρές συζητήσεις με Πανεπιστήμια. Οι συνέργειες και συγχωνεύσεις θα γίνουν με αποκλειστικά ακαδημαϊκά κριτήρια και ήδη προχωράμε σ’ αυτήν την κατεύθυνση.
Σήμερα, όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στην Ελευσίνα, βγαίνει σε δημόσια διαβούλευση το Σχέδιο Νόμου για τη δημιουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής δημιουργείται με τη συγχώνευση δυο ΤΕΙ αλλά δεν είναι η απλή συγχώνευση δύο ΤΕΙ. Δημιουργούνται νέα Τμήματα με νέα γνωστικά αντικείμενα, νέα προγράμματα Σπουδών. Ήδη επί έξι μήνες υπάρχουν επιτροπές που λειτουργούν πολύ εντατικά και σήμερα βγαίνει σε διαβούλευση το Νομοσχέδιο για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, το οποίο πρόκειται να παίξει εξαιρετικά πρωτοποριακό ρόλο στην δημιουργία και λειτουργία νέων Διετών δομών, στις οποίες θα φοιτούν τα παιδιά από τα ΕΠΑΛ χωρίς εξετάσεις και θα λαμβάνουν Πιστοποιητικό Επαγγελματικών Προσόντων. Άρα, αρχίζουμε να βάζουμε ένα λιθαράκι και σε αυτή την μεγάλη ανάγκη δημιουργίας τεχνικών υψηλού επιπέδου.
Υπογραμμίζω, επίσης, τον τεράστιο αριθμό υποτροφιών που δίνονται από το ΙΚΥ για τους Μεταπτυχιακούς και κυρίως για τους Μεταδιδάκτορες μαζί με τις πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει στον Τομέα της Έρευνας, ώστε να δημιουργηθεί σιγά-σιγά αυτός ο χώρος, ώστε οι επιστήμονες να μην φεύγουν μόνιμα στο εξωτερικό, αλλά να μπορούν να πηγαινοέρχονται με πολύ μεγάλη ευελιξία.
Και βέβαια το Σάββατο που είχαμε την Σύνοδο Πρυτάνεων ανακοινώσαμε την αύξηση της επιχορήγησης στα Πανεπιστήμια με 41 εκατ. ευρώ. Είναι μία αύξηση ύψους 50%. Είναι μία αύξηση που δεν έχει γίνει εδώ και πάρα πάρα πολλά χρόνια και ο λόγος που γίνονται αυτά -όχι μόνο η επιχορήγηση αλλά και τα άλλα που είπαμε πριν- είναι γιατί είμαστε πεπεισμένοι ότι πάμε σε μία κανονικότητα. Πάμε σε μία οικονομική κανονικότητα. Θα έχουμε αυτούς τους πόρους για να πάρουμε αυτές τις πρωτοβουλίες και να τις προχωρήσουμε. Και νομίζουμε ότι όλα αυτά αντανακλώνται στον προϋπολογισμό μας.
Εκείνο που πρέπει επίσης να φροντίσουμε -και το λέω για να μην θεωρηθεί ότι θέλουμε να το κρύψουμε- είναι το σοβαρότατο πρόβλημα των διορισμών. Των νέων διορισμών στη Μέση Εκπαίδευση και των διορισμών στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ μας. Είναι κάτι που ξέρετε ότι υπερβαίνει τις δικές μας προθέσεις. Είναι πρώτο στην ατζέντα των συνεννοήσεων που κάνουμε με τους Θεσμούς κι ελπίζουμε να έχουμε πολύ καλά νέα με την ολοκλήρωση των διαφόρων αξιολογήσεων.
Τέλος, ένας από τους κύριους στόχους του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων είναι η ένταξη όλων των προσφυγόπουλων στο σχολείο, με ιδιαίτερη έμφαση στην αρμονική μετάβαση των περισσότερων παιδιών στην πρωινή ζώνη. Συγχρόνως, ο περυσινός επιτυχημένος θεσμός των απογευματινών Δομών Υποδοχής Εκπαίδευσης (ΔΥΕΠ) θα εξακολουθήσει να λειτουργεί για έναν μικρό αριθμό παιδιών που δεν πρόλαβαν να ολοκληρώσουν το προενταξιακό έτος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς ή εκείνα που η Δομή Φιλοξενίας στην οποία διαμένουν δεν βρίσκεται κοντά σε Ζώνη Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ)».