Τι κρύβεται πίσω από το ποσό-ρεκόρ των 450 εκ. ευρώ που δόθηκε για το αριστούργημα που αναπαυόταν μέχρι πρότινος στο penthouse του δισεκατομμυριούχου εμιγκρέ στη Ν. Υόρκη;
Εκείνη την ημέρα του 2013, η Αικατερίνα Ριμπολόβλεβα δεν μπορούσε να ξεκολλήσει τα μάτια της από τον αριστουργηματικό πίνακα «Σαλβατόρ Μούντι» ή «Σωτήρας του κόσμου», ζωγραφισμένος από τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι.
Τον είχε αγοράσει ο πατέρας της Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ έναντι 125.000.000 δολαρίων από τον Ελβετό έμπορο τέχνης Υβ Μπουβιέ, τον άνθρωπο που εμπιστευόταν με κλειστά μάτια ο ρώσος ολιγάρχης σε ό,τι αφορούσε την συλλογή τέχνης του.
Τέσσερα χρόνια μετά από εκείνη την ημέρα όπου ο πίνακας κρεμάστηκε στο ακριβότερο διαμέρισμα της Νέας Υόρκης, τίποτε πλέον δεν είναι το ίδιο στην ζωή του Ριμπολόβλεφ.
«Εξόριστος» πλέον από το πριγκιπάτο του Μονακό, με την κατηγορία της δωροδοκίας κρατικών αξιωματούχων, ο άνθρωπος που ήθελε να γίνει Ωνάσης, δεν έχει δώσει σημεία ζωής με μια δημόσια εμφάνιση.
Αντίθετα, προχώρησε στην πώληση του πιο σημαντικού ίσως έργου τέχνης από την ιδιωτική του συλλογή, κίνηση που προκάλεσε ποικίλα ερωτηματικά.
Ο στριμωγμένος Ρώσος
Δεν χρειάστηκαν παρά μερικές ώρες μετά την πώληση του «Σαλβατόρ Μούντι» σε μια δημοπρασία του οίκου Christie’s που έγραψε ιστορία, για να γίνει γνωστό ότι Ριμπολόβλεφ ήταν ο ιδιοκτήτης του πίνακα που τίναξε την μπάνκα στον αέρα στην αγορά της τέχνης.
Τα 450.000.000 εκατομμύρια δολάρια που έδωσε ο άγνωστος προς το παρόν νέος ιδιοκτήτης, είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί ποτέ για έργο τέχνης.
Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί ο Ρώσος ολιγάρχης αποφάσισε να πουλήσει τον πίνακα του Ντα Βίντσι, που όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων ήταν η κορωνίδα της συλλογής του.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι Ριμπολόβλεφ παρά τον πλούτο του είναι πλέον στριμωγμένος και πιθανότατα να χρειαζόταν μια ισχυρή δόση ρευστότητας.
Το «Monacogate», η αγωγή του Υβ Μπουβιέ και μιας πρώην συνεργάτιδάς του που ήταν και νονά της κόρης του, οι στρατιές δικηγόρων που έχει προσλάβει και η αποκαθήλωση από τα ΜΜΕ, φέρεται να του έχουν δημιουργήσει ποικίλα προβλήματα.
Το πόσο στριμωγμένος είναι φαίνεται και από την «εξαφάνισή» του από οποιαδήποτε δημόσια εμφάνιση τις τελευταίες εβδομάδες.
Η καθυστερημένη του απάντηση περί εκστρατείας λάσπης στο πρόσωπό του δείχνει για πρώτη φορά ότι ο Ριμπολόβλεφ αντέδρασε με αργά αντανακλαστικά.
Η πώληση του αριστουργηματικού πίνακα μπορεί να ήταν μια μεμονωμένη κίνηση εικάζουν έμπειρα στελέχη στην αγορά τέχνης.
Αν όμως συνεχιστεί τους επόμενους μήνες, αυτό πιθανόν να είναι δείγμα ότι κάτι δεν πάει καλά στην αυτοκρατορία του Ρώσου, που απεχθάνεται να μιλάει στον Τύπο.
Αν γίνει κάτι τέτοιο άλλωστε θα δημοσιοποιηθεί σχεδόν αμέσως, αφού ο άνθρωπος που «έστησε» την συλλογή του, ο Μπουβιέ ξέρει όλα τα έργα που την απαρτίζουν.
Με δεδομένο τον «πόλεμο» που συνεχίζεται με τον πρώην πελάτη του, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι όποιος Πικάσο ή Μοντιλιάνι που ανήκει στον Ρώσο βγει στο σφυρί, αυτόματα σχεδόν, αυτό θα γίνει γνωστό στα ΜΜΕ.
Η δημοπρασία του αιώνα
Ήταν μια μουντή μέρα στο Λονδίνο του 1958, όταν σε μια δημοπρασία εμφανίστηκε για πρώτη φορά ο πίνακας «Σωτήρας του κόσμου».
Μόνο που τότε κανείς δεν ήξερε ότι το συγκεκριμένο έργο ήταν ζωγραφισμένο από τον ίδιο τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι, όντας μάλιστα ένα από τα τελευταία της ζωής του.
Πουλήθηκε ως έργο μαθητή του για μόλις 58 δολάρια και χρειάστηκε να περάσουν δεκαετίες για να αποδειχθεί ότι είναι αυθεντικός Ντα Βίντσι και ένας από λιγότερους από είκοσι που έχουν σωθεί.
Στις 16 Νοεμβρίου στην αίθουσα δημοπρασιών του οίκου Christie’s δεν χρειάστηκε παρά να περάσουν δεκαεννιά μόλις λεπτά για να εκτοξευθεί η αρχική τιμή του έργου, που βγήκε στο σφυρί με πρώτο χτύπημα τα 100.000.000 δολάρια.
Τα τηλέφωνα είχαν πάρει φωτιά από τους πλειοδότες, που «χτυπούσαν» συνεχώς τον «Σωτήρα του κόσμου» ανεβάζοντας όλο και πιο ψηλά το τίμημα.
Τελικά τα τρία χτυπήματα από το σφυρί του ανθρώπου των Christie’s ακούστηκαν στα 400.000.000 δολάρια που μαζί με τους φόρους έγιναν τελικά 450.300.000, ένα ποσό που δεν είχε δοθεί ποτέ ξανά για έργο τέχνης.Δείτε σε βίντεο τη δημοπρασία
Την ίδια στιγμή, είναι πολύ πιθανόν μέσα σε ένα δωμάτιο στο ακριβότερο ρετιρέ της Νέας Υόρκης, ο Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ να κοιτούσε με το ψυχρό του βλέμμα τον τοίχο που μέχρι πρότινος ήταν κρεμασμένος ο Ντα Βίντσι του.
Αυτός που αποχωρίστηκε πιθανότατα με βαριά καρδιά, απλά επειδή δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς την δεδομένη στιγμή, όταν η clean cut εικόνα που είχε δημιουργήσει για τον εαυτό του, διαλύθηκε μέσα σε λίγα 24ωρα που μάλλον δεν θα ξεχάσει ποτέ…