Η αεροπειρατεία της πτήσης 847 της αμερικανικής TWA, μία από τις πλέον μεγαλύτερες σε διάρκεια καθώς έφθασε τις 17 ημέρες, οδήγησε τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις σε μία από τις σοβαρότερες κρίσεις της σύγχρονης ιστορίας τους.
Η σύλληψη του 65χρονου Λιβανέζου στη Μύκονο, ο οποίος ήταν ένας εκ των αεροπειρατών της αμερικανικής TWA επαναφέρει στη μνήμη τη σοκαριστική ιστορία της πτήσης 847 που διαδραματίστηκε το 1985 και οδήγησε τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις σε μία από τις σοβαρότερες κρίσεις της σύγχρονης ιστορίας τους.
Η πτήση της ΤWA ξεκίνησε από το αεροδρόμιο του Ελληνικού, στις 14 Ιουνίου του 1985 και καταγράφεται ως μία από τις πλέον μεγαλύτερες σε διάρκεια καθώς έφθασε τις 17 ημέρες και ουσιαστικά ήταν μία οδύσσεια από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο στη λεκάνη της Μεσογείου.
Είκοσι λεπτά μετά την απογείωση του Boeing 727 της πτήσης 847 από την Αθήνα προς Ρώμη δύο Λιβανέζοι που χρησιμοποιούσαν πλαστά διαβατήρια και είχαν επιβιβαστεί στο αεροδρόμιο του Ελληνικού κατευθύνθηκαν οπλισμένοι στο πιλοτήριο και απείλησαν τον πιλότο ότι θα ανατινάξουν το αεροσκάφος εάν δεν αποδεχτεί τις αξιώσεις τους. Τη στιγμή εκείνη μέσα στο αεροσκάφος βρίσκονταν 153 επιβάτες και μέλη του πληρώματος ενώ οι Έλληνες επιβάτες ανέρχονταν σε 8 και ανάμεσα τους βρίσκονταν και ο διάσημος τραγουδιστής και συνθέτης Ντέμης Ρούσσος.
Συνέντευξη Τύπου δύο Λιβανέζων που έκαναν αεροπειρατεία σε πτήση Αθήνας προς Ρώμη, στις 14 Ιουλίου 1985
Την ίδια ώρα πίσω στο Ελληνικό, συλλαμβάνεται ένας τρίτος Λιβανέζος – συνεργός των αεροπειρατών – ο οποίος δεν μπόρεσε να επιβιβαστεί λόγω της πληρότητας του αεροσκάφους. Οι αεροπειρατές που είναι οπλισμένοι με αυτόματα και χειροβομβίδες έχουν ως μοναδικό τους αίτημα την απελευθέρωση από το Ισραήλ 766 κρατουμένων τόσο Παλαιστινίων όσο και Λιβανέζων. Πρώτος σταθμός που αναγκάζεται να προσγειωθεί το αεροσκάφος είναι η Βηρυτός όπου απελευθερώνονται ορισμένες γυναίκες και παιδιά. Ακολουθεί μία πτήση στο Αλγέρι όπου και εκεί θα αφεθούν ελεύθεροι μερικοί ακόμη επιβάτες. Εκεί το αεροσκάφος θα ανεφοδιαστεί με καύσιμα και θα επιστρέψει πίσω στην Βηρυτό όπου οι αεροπειρατές θα σκοτώσουν έναν Αμερικανό πεζοναύτη θέλοντας να δείξουν ότι έχουν πυγμή.
Ο πιλότος της ΤWA, Τζον Τεστρέικ, με το πιστόλι στον κρόταφο θα μιλήσει από το πιλοτήριο στους δημοσιογράφους εξηγώντας την σοβαρότητα της κατάστασης. Ο ίδιος παρέμενε ατάραχος διαβάζοντας την Βίβλο στις 17 ημέρες που κράτησε η αεροπειρατεία ακολουθώντας κατά γράμμα τις οδηγίες των αεροπειρατών.
Στις 15 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί άλλη μία πτήση στο Αλγέρι όπου θα απελευθερωθούν άλλοι 67 όμηροι μεταξύ των οποίων και όλοι οι Έλληνες – με εξαίρεση τον Ντέμη Ρούσσο – ως αντάλλαγμα της απελευθέρωσης του συνενόχου από τις ελληνικές αρχές, κίνηση η οποία εξόργισε τους Αμερικανούς οι οποίοι και θα εκδώσουν τις επόμενες ημέρες ταξιδιωτική οδηγία κατά της Ελλάδας.
Απελευθέρωση ενός εκ των ομήρων της πτήσης 847 της αμερικανικής TWA, ο οποίος κρατά στην αγκαλιά του ένα μικρό κορίτσι
Απελευθέρωση ενός εκ των ομήρων της πτήσης 847 της αμερικανικής TWA, ο οποίος κρατά στην αγκαλιά του ένα μικρό κορίτσι
Στις 17 Ιουνίου το Boeing θα φτάσει για τρίτη φορά στην Βηρυτό όπου ανάμεσα στην νέα παρτίδα από απελευθερωθέντες ήταν και ο Ντέμης Ρούσσος. Ο ίδιος απέφυγε τους δημοσιογράφους που τον περίμεναν στην επιστροφή του στο Ελληνικό και όταν μετά από πολύ πίεση τους δέχτηκε στο σπίτι του στην Βουλιαγμένη αρκέστηκε να πει: «Εδώ δεν είναι showbiz, δε δίνω συνέντευξη για κάποιο δίσκο μου. Στο αεροδρόμιο ήταν επιλογή μου να αποφύγω οποιαδήποτε συνομιλία μαζί σας. Σκεφτείτε ότι υπάρχουν ακόμη ζωές που κινδυνεύουν. Είμαι καλά, δόξα τω Θεώ, δεν σας εύχομαι να ζήσετε αυτό που έζησα».
Σε αυτή την τελευταία δόση θα τελειώσει η αεροπειρατεία όχι όμως και η ομηρία 44 ατόμων (41 επιβάτες και 3 μέλη του πληρώματος) που είχαν απομείνει. Οι όμηροι αποβιβάζονται και μεταφέρονται σε διάφορα σημεία της πόλης υπό την φρούρηση της Αμάλ, μίας ισχυρής οργάνωσης Σιιτών. Ξεκινάει ένα διαπραγματευτικός μαραθώνιος μεταξύ κρατών που επίσημα δεν έχουν διπλωματική επαφή (ΗΠΑ, Συρία, Ιράν, Ισραήλ αλλά και εκπροσώπους της Αμάλ και της Χεζμπολάχ).
Μέχρι τις 26 Ιουνίου θα αφεθούν ελεύθεροι πέντε όμηροι που παρουσίαζαν προβλήματα υγείας ενώ στις 30 Ιουνίου οι υπόλοιποι 39 οδηγούνται στη Δαμασκό ανοίγοντας έτσι ο δρόμος προς την ελευθερία. Το αίσιο τέλος δόθηκε χάρη στην προσωπική διαβεβαίωση του προέδρου της Συρίας Άσαντ, ότι το Ισραήλ θα αφήσει σύντομα ελεύθερους τους αιχμαλώτους κάτι που πραγματοποιήθηκε τελικά το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς.
Για την Ελλάδα αυτή η αεροπειρατεία αυτή, στο ξεκίνημα της τουριστικής περιόδου, πέρα από το κόστος σε φήμη στοίχισε οικονομικά πάνω από 300 εκατ. δολάρια μέσα από μαζικές ακυρώσεις που ακολούθησαν. Η αντιπολίτευση κατηγόρησε την κυβέρνηση Παπανδρέου, η οποία είχε επανεκλεγεί πρόσφατα, ότι τα συμβάντα αυτά είναι αποτέλεσμα της φιλοαραβικής πολιτικής της.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο δεύτερος αεροπειρατής ήταν ο υπαρχηγός της Χεζμπολάχ, Ιμάντ Μουγκνίγια, ο οποίος δολοφονήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου του 2008.