Το νέο επιχειρηματικό μοντέλο της Η IKEA έκανε πρόσφατα τη μεγάλη διαφορά στα επιχειρηματικά ήθη όταν διακήρυξε την πρόθεσή της να νοικιάζει έπιπλα στους πελάτες της.
Μια κίνηση που αναλυτές και παράγοντες της αγοράς χαιρέτισαν ως το επόμενο μεγάλο πράγμα, την κίνηση-ματ για την επιβίωση και περαιτέρω ανάπτυξη μιας εταιρίας στις προκλήσεις του 21ου αιώνα.
Το 2018 ήταν μια δύσκολη χρονιά για την IKEA, η οποία αποφάσισε να επανεξετάσει το επιχειρηματικό της μοντέλο και να τραντάξει συθέμελα τον κλάδο. Η εταιρία αποφάσισε πως το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να αρχίσει να νοικιάζει έπιπλα, θεωρώντας πως θα αποκομίσει έτσι περισσότερα κέρδη απ’ όσα είχε ποτέ ονειρευτεί.
Η IKEA έμοιαζε -και ήταν- ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης της αγοράς επίπλου για πάρα πολλά χρόνια. Ακόμα και ο γίγαντας από τη Σουηδία αναγνώρισε όμως πως οι πελάτες αλλάζουν καταναλωτική φιλοσοφία και ανάγκες. Και η απάντησή της ήταν να υπονομεύσει το ίδιο το επιχειρηματικό της μοντέλο!
Ο σουηδός κατασκευαστής επίπλου γνώρισε μεγάλη πτώση στα κέρδη του τη χρονιά που μας πέρασε, αλλά και απώλειες σε θέσεις εργασίας. Η ανακοίνωσή του για νοίκιασμα επίπλων σηματοδοτεί μια τεράστια μετακίνηση από τον βασικό επιχειρηματικό του πυρήνα, την πώληση επίπλων δηλαδή, και είναι ένα στοίχημα η αποτελεσματικότητα του οποίου μένει να φανεί στην πράξη.
Η σουηδική επιπλοβιομηχανία αναγνώρισε πως οι νέες τεχνολογίες και η αλλαγή των καταναλωτικών ηθών καλούν σε δραστικές λύσεις, ακόμα και για δοκιμασμένα και πετυχημένα μοντέλα δεκαετιών. Το ίδιο εξάλλου δεν κάνουν αυτοκίνητα, ρούχα και εκτυπωτές; Οραματίζονται ένα μέλλον στο οποίο ο καταναλωτής δεν θα κατέχει το προϊόν, παρά θα το χρησιμοποιεί απλώς για όσο το χρειάζεται.
Και εννοείται πως οι πρωτοπόροι στο νέο αυτό επιχειρηματικό μοντέλο θα αποκομίσουν και τη μερίδα του λέοντος της νέας αγοράς που αναδύεται ολοταχώς. Οι παραδοσιακές συνταγές δεν είναι πλέον κατάλληλες για τον καλπασμό τεχνολογίας και αγοράς και όσο πιο γρήγορα το καταλάβουν αυτό οι μεγάλοι παίκτες, όπως η IKEA, τόσο πιο μεγάλο κεφάλι θα αποκτήσουν στον ανταγωνισμό.