Φορολογικά –κυρίως- κίνητρα για τη διευκόλυνση μεταβιβάσεων και διαγραφών δανείων αναζητούν τα επιτελεία των συστημικών τραπεζών σε συνεργασία με την ΤτΕ, την ώρα που στα σκαριά βρίσκεται η δημιουργία μιας bad bank, η οποία θα διαχειριστεί το σύνολο των κόκκινων δανείων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Η νομική μορφή του εγχειρήματος καθώς και το πλήθος των δανείων που θα διευθετήσει το συγκεκριμένο σχήμα αναμένεται να λειτουργήσει το Φθινόπωρο, μαζί με την πλατφόρμα των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, ώστε να καλυφθεί η υστέρηση της κάλυψης των στόχων (ΚΡΙs) μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, που παρουσιάζεται το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Επί της ουσίας η «κακή τράπεζα των ΜμΕ» θα παραλάβει προς διαχείριση χρέη ύψους €37 δισ. που διατηρούν 400 χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις σε περισσότερες των δύο τραπεζών (συστημικών και μη), ώστε να μπορέσει να δοθεί συνολική λύση με την αξιοποίηση του νέου θεσμικού πλαισίου που περιλαμβάνει την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τον περιορισμό των κόκκινων δανείων μέσα από την εξωδικαστική διευθέτηση και το ακαταλόγιστο ευθύνης στα στελέχη των τραπεζών και του δημοσίου που θα υπογράψουν διαγραφές χρεών.
Σύμφωνα με στοιχεία μελέτης που έχει εκπονήσει η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, οι διαγραφές αυτές θα αξιολογούνται με κριτήριο το ρίσκο αναχρηματοδότησης των νέων βιώσιμων επιχειρήσεων που θα προκύπτουν μετά την αναδιάρθρωση και την επιχειρηματική προοπτική ανάλογα με τον κλάδο, το μέγεθος, την ύπαρξη εξασφαλίσεων, την γεωγραφική περιοχή και την παλαιότητα.
Το σύνολο αυτών των κριτηρίων θα οδηγεί και την επιλογή της εργαλειοθήκης αναδιάρθρωσης εφόσον και ο αριθμός των προς ένταξη επιχειρήσεων μπορεί να δημιουργήσει μια κρίσιμη μάζα χρέους το οποίο θα μπορεί να τιτλοποιηθεί και να προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια με όρους αγοράς (Tranche debt, κλπ). Η εν λόγω τιτλοποίηση θα περιλαμβάνει εκτός των μη εξυπηρετούμενων δανείων και δάνεια που σήμερα καλύπτουν τις υποχρεώσεις τους, ώστε το μείγμα να είναι ελκυστικότερο για τους επενδυτές που θα θελήσουν να αγοράσουν τους συγκεκριμένους τίτλους.
Η δευτερογενής αυτή αγορά δανείων αναμένεται να λειτουργήσει το 2018, όταν οι ελληνικές τράπεζες θα είναι ικανές να προχωρήσουν σε μεγαλύτερες διαγραφές καθώς η πώληση χαρτοφυλακίων θα μειώνει περαιτέρω τις ανάγκες κεφαλαιακής επάρκειας, αποτρέποντας σενάρια ανακεφαλαιοποίησης μέσω bail-in. Από το σύνολο των οφειλών των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ, ανεξάρτητα του κλάδου στον οποίο δραστηριοποιούνται υπάρχουν εξασφαλίσεις (ακίνητα και άλλα περιουσιακά στοιχεία) που καλύπτουν κατά μέσο όρο το 45% του δανεισμού. Βέβαια στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεδομένου και του μεγέθους της ελληνικής μικρομεσαίας επιχείρησης οι εξασφαλίσεις αφορούν κυρίως ακίνητα των ιδιοκτητών / μετόχων.
Η μείωση της ακαθάριστης ροής τραπεζικής χρηματοδότησης, η οποία καταγράφηκε μεταξύ 2015 και 2016 δείχνει την αποδυνάμωση της πιστοδοτικής δραστηριότητας των εγχώριων τραπεζών, ως συνέπεια του εν λόγω προβλήματος. Την ίδια ώρα σε συγκράτηση του κόστους τραπεζικής χρηματοδότησης κυρίως για τις επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους συμβάλλουν τα προγράμματα του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, καθώς επίσης και του θυγατρικού της Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων, για τη συγχρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους ή την κάλυψη με εγγυήσεις πιστώσεων που χορηγούν οι εγχώριες τράπεζες.
Σημειώνεται ότι το θέμα της επίλυσης του Ιδιωτικού Χρέους μέσα από τη δημιουργία Δευτερογενούς Αγοράς Δανείων θα συζητηθεί σε επενδυτικό πρόγευμα που διοργανώνει το περιοδικό RED στις 30 Ιουνίου στο ξενοδοχείο Χίλτον με κεντρικούς Ομιλητές τον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Δ. Παπαδημητρίου και τον υποδιοικητή της ΤτΕ κ. Θ. Μητράκο.