Η άνοδος των τιμών παραγωγού του γάλακτος στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης στη διάρκεια των τελευταίων μηνών είναι μία ευχάριστη νότα για τους έλληνες κτηνοτρόφους που βρίσκονται σε μία εξαιρετικά δύσκολη περίοδο
Αντιθέτως είναι μία δυσάρεστη εξέλιξη για τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες, οι οποίες από την αρχή του χρόνου ταλαιπωρούνται από την αιφνίδια πτώση της καταναλωτικής ζήτησης.
Μιλώντας ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προιόντων (ΣΕΒΓΑΠ) Χρήστος Αποστολόπουλος απέδωσε την άνοδο των ευρωπαικών τιμών σε δύο λόγους: πρώτον, στην επικράτηση υψηλών θερμοκρασιών, για τα κλιματολογικά δεδομένα της Βόρειας Ευρώπης, εφέτος, γεγονός που περιόρισε τις αποδόσεις των ζώων και δεύτερον, στην ακατανόητη όπως την χαρακτήρισε αύξηση των τιμών και κατά συνέπεια της ζήτησης της κρέμας γάλακτος, με αποτέλεσμα όλο και μεγαλύτερες ποσότητες να οδηγούνται στην συγκεκριμένη αγορά.
Η άνοδος, λοιπόν, των ευρωπαικών τιμών είχε ως αποτέλεσμα την πίεση προς τα πάνω και των ελληνικών τιμών. Οπως ανέφερε ο κ. Αποστολόπουλος στη διάρκεια των τελευταίων μηνών οι τιμές παραγωγού αυξήθηκαν κατά 2 με 3 λεπτά το κιλό. Ωστόσο ο ίδιος τονίζει χαρακτηριστικά ότι η αύξηση των τιμών δεν είναι παρά ένα συγκυριακό γεγονός και προέβλεψε πως από τα τέλη του έτους η τάση μάλλον θα αντιστραφεί εκ νέου.
Σε κάθε περίπτωση όμως αυτή η εξέλιξη δεν είναι καθόλου θετική για τις γαλακτοβιομηχανίες δεδομένου ότι – προφανώς λόγω της καταναλωτικής κόπωσης – από τις αρχές του 2017 οι πωλήσεις στην συνολική αγορά του γάλακτος σημειώνουν πτώση, υψηλή στο πρώτο τρίμηνο του έτους και με χαμηλότερους ρυθμούς στη συνέχεια. Η πτώση όμως είναι σαφής και επιβεβαιώνεται, εκτός των άλλων, από όλες τις σχετικές μετρήσεις.
Αλλά η μείωση της ζήτησης ασκεί ασφυκτικές πιέσεις σε οποιαδήποτε προσπάθεια καταβληθεί για την ανατίμηση των γαλακτοκομικών προιόντων – όλοι φοβούνται πως σ΄ αυτή την περίπτωση θα υπάρξει απώλεια μεριδίων αγοράς. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι η αύξηση του κόστους παραγωγής θα επιβαρύνει αποκλειστικά τις γαλακτοβιομηχανίες και προφανώς θα έχει επιπτώσεις στην ισχνή κερδοφορία τους.
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία της IRI που αφορούν στους πρώτους επτά μήνες του 2017 η συνολική αγορά του γάλακτος έχασε το 3,5% του όγκου των πωλήσεων έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2016 και το 5,7% της αξίας των πωλήσεων της, αλλά η μεγαλύτερη πτώση καταγράφεται στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ, όπου ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 5,7% και η αξία τους κατά 8,5%. Ισχυρή κάμψη καταγράφεται στην κατηγορία του παστεριωμένου γάλακτος στον κλάδος των σούπερ μάρκετ, όπου ο όγκος του μειώθηκε κατά 7,1% και η αξία των πωλήσεων κατά 11%.