Στην κορυφή των προτιμήσεων για ακόμη μια χρονιά παραμένει το «Made in Germany» καθώς τα γερμανικά προϊόντα διατηρούν την παγκόσμια καλή φήμη τους παρά τις αλλεπάλληλες επιθέσεις του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στο Βερολίνο για το υπέρμετρο εμπορικό πλεόνασμα που έφτασε πέρυσι τα 253 δισ. ευρώ.
Τα προϊόντα που παράγει η «ατμομηχανή» της Ευρωζώνης, από αυτοκίνητα και ποδοσφαιρικά παπούτσια έως κρέμες προσώπου και στεγνωτήρια ρούχων, θεωρούνται για πάνω από 125 χρόνια σύμβολα ιδιαίτερης ποιότητας όχι μόνο από το 70% των Γερμανών καταναλωτών, αλλά και εκατομμύρια άλλους καταναλωτές σε όλον τον κόσμο.
Τη σταθερή αξία που παράγουν οι μεγαλύτερες ετικέτες προέλευσης καταγράφει έρευνα του πόρταλ στατιστικών στοιχείων Statista, που επιχειρεί να αξιολογήσει την απήχησή τους με βάση τις απαντήσεις από 43.000 καταναλωτές σε 52 χώρες.
Η έρευνα μεταξύ άλλων λαμβάνει υπόψη την κόντρα που έχει ξεσπάσει μεταξύ του νέου πλανητάρχη και της γερμανικής κυβέρνησης με τον υπουργό Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε να αντικρούει πρόσφατα τις «εμπρηστικές» δηλώσεις Τραμπ, διατυμπανίζοντας ότι τα γερμανικά προϊόντα έχουν απλώς πολύ μεγάλη ζήτηση λόγω της εξαιρετικής τους ποιότητας!
Σύμφωνα με τα ευρήματα της Statista η αμερικανική είναι η «νούμερο 1» αγορά για γερμανικά προϊόντα. Το 2016 οι Γερμανοί κατασκευαστές εξήγαγαν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού προϊόντα συνολικής αξίας 107 δισ. ευρώ. Την ίδια ώρα οι εισαγωγές αμερικανικών προϊόντων στη Γερμανία δεν ξεπέρασαν τα 50 δισ. ευρώ.
Ο νέος ένοικος του Λευκού Οίκου χαρακτηρίζει την κατάσταση αυτή «άδικη» και απειλεί με την επιβολή δασμών. Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει κατηγορήσει τη Γερμανία ότι διατηρεί το ευρώ σε τεχνητά χαμηλή ισοτιμία για να εκμεταλλεύεται με αυτόν τον τρόπο τις ΗΠΑ και τους εταίρους της από την Ευρωζώνη. Η καγκελάριος Μέρκελ από την πλευρά της, σύμφωνα με δημοσίευμα του Der Spiegel, στη συνάντηση με τον Ντόναλντ Τραμπ προειδοποίησε πως αν επιβληθούν δασμοί στις εισαγωγές γερμανικών προϊόντων, θα επιβληθούν ανάλογοι στις εισαγωγές αμερικανικών προϊόντων στη Γερμανία…
Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι και φέτος το Made in Germany βρίσκεται σαφέστατα στην κορυφή των προτιμήσεων. Ακολουθούν η Ελβετία και το «Made in EU». O σχετικός δείκτης υπολογίστηκε στη βάση του μέσου όρου των θετικών αξιολογήσεων που πέτυχε κάθε χώρα. Ενώ λοιπόν η Γερμανία έλαβε ως πρώτη της κατάταξης τον δείκτη 100, η Ελβετία 98 και η ΕΕ 92, οι ΗΠΑ έλαβαν μόλις 81 ενώ η Κίνα 28.
Σε 13 χώρες οι καταναλωτές εκτίμησαν ότι η μάρκα «Made in Germany» είναι η καλύτερη. Σε 10 χώρες αντίθετα, προτιμώνται περισσότερo τα αμερικανικά προϊόντα. Την ίδια ώρα το 84% των Αμερικανών αξιολογεί θετικά τα προϊόντα «Made in USA» ενώ μόλις το 62% κρίνει ως καλά τα προϊόντα από τη Γερμανία και τον Καναδά.
Τα αποτελέσματα της έρευνας αντικατοπτρίζουν πολλά γνωστά στερεότυπα: τα ελβετικά προϊόντα αξιολογούνται θετικά ως «σύμβολα στάτους», οι Ιταλοί είναι γνωστοί για το ντιζάιν των προϊόντων τους ενώ τα ιαπωνικά για την υψηλή τεχνολογία. Η δε Κίνα μπορεί να υπολείπεται ακόμη σημαντικά των ανταγωνιστών της στη συνολική αξιολόγηση, εντούτοις τα «Made in China» αποκτούν όλο και περισσότερο τη φήμη προϊόντων με ικανοποιητική σχέση τιμής-ποιότητας.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας Νίκολας Λούζε «μεγάλες κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές και αναταραχές έχουν άμεσο αντίκτυπο στην εικόνα των παραγωγών χωρών». Ανάμεσα στις χώρες των οποίων η ετικέτα «Made in?» συγκέντρωσε τις περισσότερες αρνητικές αξιολογήσεις βρίσκονται η Ελλάδα, η Ουκρανία, η Τουρκία και η Ρωσία. Στον κύκλο αυτό των 10 χωρών συγκαταλέγονται όμως και οι ΗΠΑ.
Αξιοσημείωτη είναι η αξιολόγηση της ετικέτας «Made in EU» που εισήχθη από την Κομισιόν το 2003 και η οποία κατέλαβε την τρίτη θέση της σχετικής κατάταξης. Στην Αλγερία θεωρείται η καλύτερη μάρκα ενώ σε άλλες οκτώ χώρες το προϊόντα που έχουν κατασκευαστεί στην ΕΕ συγκαταλέγονται στα τρία δημοφιλέστερα. «Το Made in EU δεν θεωρείται πια μια τεχνητή ανατίμηση», εξηγεί ο Λούζε. Το σήμα συνδέεται με καλή ποιότητα, υψηλή τεχνολογία και υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας, όπως λέει.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ένα ακόμη εύρημα: πόσο μπορούν να επηρεάσουν την αξιολόγηση ενός σήματος οι σχέσεις με μια γειτονική χώρα. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα: σε καμία άλλη χώρα τα γαλλικά προϊόντα δεν αξιολογούνται τόσο αρνητικά όσο στις γειτονικές Γερμανία και Ολλανδία.
Κατά ειρωνικό τρόπο η Βρετανία, η χώρα που πρώτη φόρεσε την ετικέτα «made in» στα τέλη του 19ου αιώνα για να προστατέψει την οικονομία της από τα φτηνά προϊόντα-μαϊμού που παρήγαγε η Γερμανία βρίσκεται στην τέταρτη θέση.
Σημειώνεται πως η Γερμανία είναι μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις στο παγκόσμιο εμπόριο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας της χώρας για το 2016, οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 1,2% στο 1,2 τρισ. ευρώ και οι εισαγωγές αυξήθηκαν 0,6%, στα 954,6 δισ. ευρώ. Οπότε το εμπορικό πλεόνασμα της Γερμανίας εκτινάχθηκε στα 252,9 δισ. ευρώ. Παράλληλα, το πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών εκτινάχθηκε στα 270 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας ακόμη και αυτό της Κίνας.
Το 9,5% των γερμανικών εξαγωγών καταλήγει στις ΗΠΑ και περίπου το 35% στην Ευρώπη. Το 2015 οι ΗΠΑ βρέθηκαν στην κορυφή της λίστας των μεγαλύτερων αγορών της Γερμανίας παγκοσμίως, ξεπερνώντας τη Γαλλία πρώτη φορά από το 1961, λόγω της μεγάλης ανάπτυξης στην αμερικανική οικονομία αλλά και του αδύναμου ευρώ.
Εν τούτοις, το ευρώ μπορεί να είναι «φθηνό» για τη Γερμανία, αλλά παραμένει υπερτιμημένο για την περιφέρεια της Ευρωζώνης σε όρους αγοραστικής δύναμης. Το Βερολίνο έχει κατ’ επανάληψιν διαμαρτυρηθεί δημοσίως για την πολιτική των χαμηλών επιτοκίων της ΕΚΤ, που εξασθενούν το ευρώ και πλήττουν τις αποταμιεύσεις των Γερμανών.
Το εμπορικό ισοζύγιο της Γερμανίας είναι πλεονασματικό από το 1992. Οι εμπορικές συναλλαγές της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας συνεισέφεραν κατά 1,8% στο ΑΕΠ της το 2016. Από την άλλη πλευρά, οι ΗΠΑ παρουσιάζουν το μεγαλύτερο έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών στον κόσμο, με την εγχώρια κατανάλωση να συμβάλλει δυναμικά στο ΑΕΠ της.
Για το 2016, οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 1,2% στο 1,2 τρισ. ευρώ και οι εισαγωγές αυξήθηκαν 0,6%, στα 954,6 δισ. ευρώ. Οπότε το εμπορικό πλεόνασμα της Γερμανίας εκτινάχθηκε στα 252,9 δισ. ευρώ.
– ΣΕ 13 χώρες οι καταναλωτές εκτίμησαν ότι η μάρκα «Made in Germany» είναι η καλύτερη
– ΣΕ 10 χώρες αντίθετα, προτιμώνται περισσότερo τα αμερικανικά προϊόντα
– ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΩΡΑ ΤΟ 94% των Αμερικανών αξιολογεί θετικά τα προϊόντα «Made in USA» ενώ μόλις το 62% κρίνει ως καλά τα προϊόντα από τη Γερμανία και τον Καναδά.
– ΤΟ 9,5% των γερμανικών εξαγωγών καταλήγει στις ΗΠΑ και περίπου το 35% στην Ευρώπη.