Να προχωρήσουν κανονικά οι μειώσεις στις συντάξεις και στο αφορολόγητο όριο όπως έχει ήδη ψηφίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ ζητά το ΔΝΤ και επισημαίνει ότι θα πρέπει να διατηρηθεί η εργασιακή ζούγκλα, επικαλούμενο την ανταγωνιστικότητα των επιχειρηματικών ομίλων.
Σαφή τα μηνύματα που εκπέμπει το ΔΝΤ με την έκθεση του άρθρου 4 για την πορεία της ελληνικής οικονομίας που δημοσιοποιήθηκε σήμερα.
Συντάξεις και αφορολόγητο
Να είναι βαρύς ο πέλεκυς για συντάξεις και αφορολόγητο όριο ζητά το ΔΝΤ που «καλωσορίζει τη δέσμευση των αρχών να εφαρμόσουν πλήρως το προ-νομοθετημένο δημοσιονομικό πακέτο για το 2019 και το 2020». Υποστηρίζει ακόμα πως «η εφαρμογή του δημοσιονομικού πακέτου 2019-20 είναι ουσιώδης όχι μόνο αυτή καθ’ αυτή, αλλά επίσης λόγω του καθαρού μηνύματος που θα στείλει για τη δέσμευση της Ελλάδας να παραμείνει στο μονοπάτι των μεταρρυθμίσεων και μετά το πρόγραμμα».
Το ΔΝΤ επαναλαμβάνει τη θέση του για σημαντική μείωση των συνταξιοδοτικών δαπανών και την περαιτέρω διεύρυνση της φορολογικής βάσης.
Μισθοί και Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας
Με την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων συνδέει το ΔΝΤ τα Εργασιακά στην Ελλάδα ζητώντας ευθέως να διατηρηθεί ο εργασιακός μεσαίωνας που επιβλήθηκε με τους μνημονιακούς νόμους. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι θεωρεί πως ένα από τα «σημαντικότερα επιτεύγματα στην Ελλάδα» είναι «μια πιο ευέλικτη αγορά εργασίας και μια πιο ανταγωνιστική μισθολογική δομή μετά τις μεταρρυθμίσεις των συλλογικών διαπραγματεύσεων του 2011», οι οποίες -όπως αναφέρει- «ήταν σημαντικές για την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας στην Ευρωζώνη».
Θεωρεί ότι πρέπει να συνεχιστούν οι «μεταρρυθμίσεις» για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και σημειώνει πως πρέπει να διατηρηθεί η ευελιξία στην αγορά εργασίας «μέσω μιας συνετής πολιτικής κατώτατου μισθού και μέσω της διατήρησης των μεταρρυθμίσεων στις συλλογικές διαπραγματεύσεις».
Βιωσιμότητα του κρατικού χρέους
Στην ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους (DSA) το ΔΝΤ εκτιμά ότι «θα χρειαστεί πρόσθετη ανακούφιση για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους». Αντιμετωπίζει θετικά τα μέτρα που αποφασίστηκαν στο Eurogroup, ωστόσο προβληματίζεται για το γεγονός ότι η συγκεκριμένη βελτίωση μπορεί να διατηρηθεί μακροπρόθεσμα μόνο μέσω φιλόδοξων υποθέσεων για την πορεία της αύξησης του ΑΕΠ και την επίτευξη μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων. Γι’ αυτόν το λόγο, το Ταμείο θεωρεί ότι είναι δύσκολη η μακροπρόθεσμη πρόσβαση στις αγορές χωρίς περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους.
Εκτιμά ότι οι πρόσφατες ρυθμίσεις για το χρέος δεν θα αποδειχθούν αρκετές και πως το χρέος θα αρχίσει να αυξάνεται ως ποσοστό του ΑΕΠ από το 2038.
«Κόκκινα» δάνεια και πλειστηριασμοί
Η «εξυγίανση» των τραπεζών είναι κεντρικό στοιχείο στις επισημάνσεις του ΔΝΤ που ζητά από την ελληνική κυβέρνηση να επιταχύνει τις διαδικασίες για την ελάφρυνση των τραπεζών από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, στις οποίες προβλέπονται και οι πλειστηριασμοί.
Οι εκτελεστικοί διευθυντές του ΔΝΤ ενθάρρυναν τις τράπεζες να εντείνουν τη χρήση των ενισχυμένων νομοθετικών και ρυθμιστικών πλαισίων του χρηματοπιστωτικού τομέα που έχουν δημιουργήσει ένα καλύτερο περιβάλλον για την αντιμετώπιση της υψηλής έκθεσης σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
Ο εκπρόσωπος της Ελλάδας στο ΔΝΤ Μιχάλης Ψαλιδόπουλος μεταφέροντας τη θέση της ελληνικής κυβέρνησης δηλώνει ότι οι μακρόχρονες προβλέψεις του οργανισμού είναι υπερβολικά απαισιόδοξες, ενώ για τα εργασιακά ανέφερε πως «οι (ελληνικές) αρχές λαμβάνουν γνώση της άποψης του ΔΝΤ σχετικά με τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και τους κατώτατους μισθούς, αλλά δεν μπορούν να συμμετάσχουν στην άποψη αυτή και παραμένουν πεπεισμένοι για την ανάλυση που έχουν παράσχει μέχρι στιγμής».