Το υπουργείο Οικονομικών θα προχωρήσει σε νέα αποτίμηση της ακίνητης περιουσίας των φορολογουμένων μέσω της αναμόρφωσης του συστήματος των αντικειμενικών αξιών. Έτσι, υπολογίζει ότι θα προσθέσει αρκετές δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ στο συνολικό χαρτοφυλάκιο το οποίο σήμερα ανέρχεται περίπου στα 550 δις. ευρώ.
Αυτά τα επιπλέον δις. ευρώ θα αποτελέσουν πρόσθετη φορολογητέα ύλη για τον ΕΝΦΙΑ το ποσό βεβαίωσης του οποίου εκτιμάται ότι θα ανέβει κατά αρκετές εκατοντάδες εκατ. ευρώ. Όμως το υπουργείο Οικονομικών δεν θα κρατήσει αυτά τα λεφτά για το δημόσιο ταμείο. Θα εγγράψει πρόσθετα έσοδα περίπου 140 εκατ. ευρώ για να επιτύχει τον στόχο που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2020 και με τα υπόλοιπα (όσα και αν είναι αυτά) θα χρηματοδοτήσει νέα μείωση των συντελεστών υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ ώστε να υλοποιήσει και την προεκλογική δέσμευση για μείωση του φόρου κατοχής ακινήτων κατά 30% στη διετία.
Αν μάλιστα προκύψει και πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος μέσα στο 2020 –άλλωστε για την πρόσθετη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% δεν απαιτούνται παρά 250 εκατ. ευρώ- τότε η κυβέρνηση θα κλείσει το μάτι και στη μεσαία ιδιοκτησία προχωρώντας σε μείωση και του συμπληρωματικού φόρου ακινήτων ο οποίος αφορά περίπου 500 χιλιάδες ιδιοκτήτες με ατομική περιουσία άνω των 250.000 ευρώ.
Αλλαγές και στον ΕΝΦΙΑ αλλά και στα τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων «προανήγγειλε» ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας κατά τη διάρκεια της επόμενης χρονιάς. Για τον μεν ΕΝΦΙΑ άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο περαιτέρω μείωσης των συντελεστών υπολογισμού του φόρου –κάτι που συνέδεσε ευθέως με τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο- ενώ για τα τέλη κυκλοφορίας προανήγγειλε και την συμμόρφωση της χώρας με τα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα –κάτι που πρακτικά παραπέμπει σε καινούργια κλίμακα υπολογισμού των τελών για τα καινούργια οχήματα- αλλά και παρεμβάσεις με στόχο του να γίνει η κατανομή των βαρών δικαιότερη μεταξύ των οδηγών.
Στα τέλη κυκλοφορίας, η Ελλάδα οφείλει μέσα στο 2020 να προχωρήσει στην αλλαγή του τρόπου υπολογισμού. Για τα καινούργια ΙΧ, οι όροι όσον αφορά στις εκπομπές αερίων έχουν γίνει αυστηρότεροι. Δηλαδή, τα καινούργια οχήματα θα εμφανίζονται να εκπέμπουν περισσότερους ρύπους συγκριτικά με αυτά που κυκλοφόρησαν από τον Νοέμβριο του 2010 (οπότε ξεκίνησαν να υπολογίζονται τα τέλη βάσει των ρύπων) μέχρι σήμερα.
Αν το 2020 η κλίμακα υπολογισμού παραμείνει ίδια με τη φετινή, τα τέλη κυκλοφορίας για τα νέα αυτοκίνητα θα είναι υψηλότερα σε σχέση με υφιστάμενα. Αυτό δεν υπακούει στη λογική γι’ αυτό την επόμενη χρονιά θα θεσπιστεί καινούργια κλίμακα η οποία θα καλύπτει τα τέλη κυκλοφορίας για όσα ΙΧ κυκλοφορήσουν από το 2020 και μετά. Έτσι, το πιθανότερο σενάριο είναι ότι θα έχουμε τρεις διαφορετικές κλίμακες υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας. Η πρώτη θα αφορά στα ΙΧ που αγοράστηκαν μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου του 2009.
Η δεύτερη θα αφορά στα ΙΧ που αγοράστηκαν από την 1η Νοεμβρίου του 2009 μέχρι και το 2020 και η 3η θα αφορά στην περίοδο από το 2020 και… μέχρι νεωτέρας. Το ερώτημα στο οποίο πρέπει να απαντήσει τώρα το υπουργείο Οικονομικών είναι ποιοι θα είναι οι συντελεστές που θα ισχύσουν για τα αυτοκίνητα που θα αγοράζονται ως καινούργια από εδώ και στο εξής.