Φόροι και κερδοσκοπικές πρακτικές ψαλιδίζουν τις μειώσεις των τιμών της βενζίνης και του πετρελαίου θέρμανσης, παρά τη μεγάλη υποχώρηση του πετρελαίου Brent το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Εδώ και περίπου έναν μήνα οι τιμές του μαύρου χρυσού έχουν σημειώσει βουτιά πάνω από 16%, αλλά στην ελληνική αγορά για την αμόλυβδη βενζίνη οι τιμές μειώθηκαν μόλις 3,9% και για το πετρέλαιο θέρμανσης το όφελος είναι μετά βίας 1%.
Οι Έλληνες οδηγοί ΙΧ και τα νοικοκυριά συνεχίζουν, όποια πορεία κι αν ακολουθεί το Brent, να πληρώνουν πανάκριβα τα υγρά καύσιμα.
Στις 11 Οκτωβρίου είχε κορυφωθεί μία δίμηνη ανοδική πορεία για το Brent. Τότε το αργό ήταν στα 81,28 δολ. το βαρέλι.
Εκείνη την ημέρα επίσης η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν εκτοξευμένη στο 1,669 δολ. ανά λίτρο. Για έναν μήνα τα καύσιμα ακολούθησαν καθοδική πορεία.
Έτσι, στις 12 Νοεμβρίου το Brent βούτηξε κατά 16,4% στα 69,8 δολ. το βαρέλι. Όμως, στις αντλίες των πρατηρίων δεν πέρασε το ίδιο ποσοστό μείωσης. Η τιμή της βενζίνης μειώθηκε μόλις 3,9% και το Παρατηρητήριο Τιμών την έδειξε στα 1,605 ευρώ ανά λίτρο.
Στο διάστημα ενός μήνα ξεκίνησε και η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης. Η μέση τιμή πώλησης στις 15 Οκτωβρίου ήταν στα 1,145 ευρώ το λίτρο και παρά τη βουτιά κατά 14,1% του αργού πετρελαίου, στις 12 Νοεμβρίου η μείωση ήταν μόλις 1% και η τιμή στα 1,132 ευρώ το λίτρο.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία αλλά και από εκπροσώπους εταιρειών πετρελαιοειδών και βενζινοπωλών, το μεγαλύτερο μέρος της τελικής τιμής πώλησης βενζίνης και πετρελαίου θέρμανσης επιβαρύνεται από τους φόρους.
Στη βενζίνη, πάνω από το 62% που πληρώνουν οι οδηγοί πάει στον ΕΦΚ, τον ΦΠΑ και άλλα τέλη και επιβαρύνσεις.
Στο πετρέλαιο θέρμανσης οι φόροι αντιστοιχούν σχεδόν στο 50% της τελικής αξίας που πληρώνει ο καταναλωτής και λίγο πάνω από το 43% της τιμής διυλιστηρίου.