Η τέχνη «τέμνει» την πολιτική, κι η πολιτική την τέχνη. Κάπως έτσι, μια νέα έκθεση – η πρώτη μεγάλη στην Αθήνα ενός φορέα, όπως ο ΄Ιδρυμα Schwartz με επίκεντρο των δράσεών του το νησί της Σάμου – αποφασίζει να σχολιάσει το διαρκές αίσθημα πολιτικής απογοήτευσης. Και με αφετηρία τον Βέλγο φιλόσοφο Lieven de Cauter που ονομάζει «πολιτική μελαγχολία» το αίσθημα ψυχολογικής βύθισης, ένα μίγμα ενόχλησης, θυμού, απελπισίας, δυσπιστίας, λύπης και εγκλωβισμού, ο τίτλος της έκθεσης εμπνέεται από το κείμενό του Μικρή Ανατομία της Πολιτικής Μελαγχολίας.
Ανατομία Πολιτικής Μελαγχολίας, λοιπόν είναι ο τίτλος της έκθεσης που εγκαινιάζεται την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2019, στις 7 μ.μ., στο Ωδείο Αθηνών (Πολυχώρος εκδηλώσεων Ω2) σε επιμέλεια μιας από τις διασημότερες ελληνίδες curators διεθνώς, της Κατερίνας Γρέγου.
Με τη συμμετοχή 23 Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών και μιας κολεκτίβας, η έκθεση καταγράφει και εξετάζει τη διαρκώς αυξανόμενη έλλειψη εμπιστοσύνης των πολιτών στην πολιτική και τους πολιτικούς του σήμερα. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν διεισδύουν σε διαφορετικές πλευρές της τρέχουσας πολιτικής δυσαρέσκειας, διερευνούν την επίδρασή της στην παλιά και τη νέα γενιά, και εξετάζουν το πως η απογοήτευση με τη σημερινή πολιτική κατάσταση στην Ευρώπη έχει δημιουργήσει ένα αίσθημα αδιεξόδου που εκδηλώνεται τόσο στην καθημερινή και ιδιωτική μας ζωή όσο και στο δημόσιο χώρο.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα της κυρίας Γρέγου σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στους χώρους του Ωδείου Αθηνών, η έκθεση έχει να κάνει μ’ αυτό το συναίσθημα απογοήτευσης, παραίτησης κι απελπισίας που προκαλεί στις μέρες μας η πολιτική κι οι πολιτικοί. Μια εποχή που η ψήφος αποτελεί το μη χείρον βέλτιστον κι όχι συνειδητή επιλογή.
΄Οπως επίσης είπε η Κατερίνα Γρέγου, τα εγκαίνια της έκθεσης συμβαίνουν σε μια καίρια στιγμή. τόσο στην Ελλάδα, με τις επικείμενες εκλογές, όσο και στην Ευρώπη, με το Brexit να παραμένει σε αδιέξοδο και με τις Ευρωεκλογές εν όψει τον Μάιο. Οι τελευταίες αναμένεται να αλλάξουν τους πολιτικούς συσχετισμούς δυνάμεων στην ΕΕ, λόγω του αυξανόμενου αριθμού απογοητευμένων ψηφοφόρων και εκείνων που δυσανασχετούν θεωρώντας ότι χάνονται οι εθνικές κυριαρχίες και αποδυναμώνονται οι εθνικές κυβερνήσεις σε μια παγκοσμιοποιημένη τάξη πραγμάτων.
Η ίδια – που ζει κυρίως εκτός Ελλάδας – ανέφερε ότι μπορεί στην Ευρωπαϊκή σκηνή η Ελλάδα να έχει βγει από το «κάδρο» της κρίσης, οι Ευρωπαίοι, ωστόσο, δεν μπορούν να αντιληφθούν ότι η κρίση αυτή έχει διάρκεια. Το χρέος, όπως είπε, είναι παρακλάδι της πολιτικής μελαγχολίας και παίζει σημαντικό ρόλο στη συλλογική κατάθλιψη.
Το TheTOC ρώτησε, τέλος την Κατερίνα Γρέγου να σχολιάσει το γεγονός ότι προ ολίγων ημερών εκρίθηκε άγονος ο διαγωνισμός για το πολύπαθο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και – δεδομένου του ότι κανένας ΄Ελλεηνας δεν κρίθηκε κατάλληλος για τη θέση του διευθυντή – προκηρύχθηκε νέος, διεθνής διαγωνισμός: «Είναι απαξιωτικό και ακυρωτικό για τους συναδέλφους μου αυτό που συνέβη. Ιδιαίτερα όταν η απόφαση αυτή αφορά, μεταξύ άλλων, και δυο πρώην διευθύντριές του. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι κανένας Ελληνας δεν μπορεί να είναι ικανός για τη θέση του διευθυντή του ΕΜΣΤ. Και τώρα γίνεται … διεθνής! Ποιος ξένος μπορεί να τα βάλει με τον κυκεώνα της ελληνικής γραφειοκρατίας κα της κρατικής δυσλειτουργίας;», αναρωτήθηκε χαρακτηριστικά.
Η έκθεση Ανατομία Πολιτικής Μελαγχολίας πρωτοπαρουσιάστηκε στο Art Space Pythagorion, τον χώρο του Ιδρύματος στη Σάμο, το περασμένο καλοκαίρι με 11 καλλιτέχνες.
Καλλιτέχνες που συμμετέχουν:
Κατερίνα Αποστολίδου (Ελλάδα)
Μαρκ Μπάουερ (Ελβετία/Γερμανία)
Μαριάννα Χριστοφίδου (Κύπρος)
Ειρήνη Ευσταθίου (Ελλάδα)
Μαρίνα Γιώτη (Ελλάδα)
Σάρα Σετζίν Τσαν [Σαρα Βαν Ντερ Χαϊντε] (Κορέα/Ολλανδία)
Γιαν Πήτερ Χάμμερ (Γερμανία)
Σβεν Γιόνε (Γερμανία)
Γιώργος Καραηλίας (Ελλάδα)
Σπύρος Κοκκώνης (Ελλάδα)
Αριάνε Λόζε (Βέλγιο)
Άντριαν Μέλις (Κούβα / Ισπανία)
Δημήτρης Μυτάς (Ελλάδα)
Τομ Μολλοϋ (Ιρλανδία /Γαλλία)
Τζένιφερ Νέλσον (ΗΠΑ/Ελλάδα)
Γιώργος Πρίνος (Ελλάδα)
Χρύσα Ρωμανού (Ελλάδα)
Χανς Ροζενστρόμ (Φινλανδία)
Γιώργος Σαλαμέ (Λίβανος / Ελλάδα)
Νέστορι Συργιάλα (Φινλανδία)
Του Βαν Τραν (Βιετνάμ / Γαλλία)
Δημήτρης Τσουμπλέκας (Ελλάδα)
Μπραμ Βαν Μιερβέλντε (Βέλγιο
Depression Era (Ελλάδα)
Η έκθεση πλαισιώνεται από εκπαιδευτικά προγράμματα την επιμέλεια των οποίων έχει η Κατερίνα Ζαχαροπούλου. εικαστικός, επιμελήτρια εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τη σύγχρονη τέχνη.
Info:
Ανατομία Πολιτικής Μελαγχολίας
Ωδείον Αθηνών 28.2 – 13.4.19
Βασιλέως Γεωργίου Β 17 – 19
(Πολυχώρος Ω2)
ΑΘΗΝΑ 10675
Είσοδος ελεύθερη
Ώρες λειτουργίας έκθεσης:
Τρίτη – Κυριακή 12:00 – 20:00
Παρασκευή 12:00 – 22:00
Εγκαίνια 27.2.19 (19.00-22.00)