Μείωση της αντίστασης στην αγορά προϊόντων «μαϊμού» εν γνώσει μας προκαλεί η οικονομική κρίση.
Οι Ελληνες σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους αγοράζουν προϊόντα απομίμησης ή «κατεβάζουν» περιεχόμενο από παράνομες πηγές στο Διαδίκτυο επικαλούμενοι κατά κύριο λόγο την υψηλή τιμή των αντίστοιχων αυθεντικών.
Η ανοχή στα παραποιημένα προϊόντα, πέραν της οικονομικής κρίσης, πυροδοτείται και από δύο ακόμη αντιλήψεις, εξαιρετικά δημοφιλείς σε πανευρωπαϊκό επίπεδο: πρώτον, ότι η προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας ωφελεί κατά κύριο λόγο τις μεγάλες εταιρείες και σε πολύ μικρό βαθμό τους καταναλωτές και δεύτερον, ειδικά σε ό,τι αφορά το Διαδίκτυο, δεν μπορεί να υιοθετηθεί νομοθεσία περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Μεγάλη ανοχή
Σύμφωνα, λοιπόν, με πανευρωπαϊκή έρευνα που πραγματοποίησε το Γραφείο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης (EUIPO), σε δείγμα 26.555 πολιτών και στα 28 κράτη-μέλη της Ε.Ε., το 47% των Ελλήνων θεωρεί αποδεκτή την αγορά παραποιημένων προϊόντων, όταν τα αντίστοιχα αυθεντικά είναι πολύ ακριβά. Πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό που παρατηρείται μεταξύ των λαών της Ε.Ε. με πρώτους τους Κύπριους (50%) και τρίτους τους Λιθουανούς (45%). Το μέσο ποσοστό στην Ε.Ε. είναι πολύ χαμηλότερο, 27%.
Μάλιστα, το ποσοστό στην Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με αυτό που είχε καταγραφεί σε αντίστοιχη έρευνα του 2013, ενώ το μέσο ευρωπαϊκό ποσοστό έχει επίσης αυξηθεί κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες. Οι Ελληνες επίσης δικαιολογούν την αγορά προϊόντων «μαϊμού» όταν το αυθεντικό δεν είναι διαθέσιμο στην περιοχή που ζουν, σε ποσοστό 37% έναντι 24% στην Ε.Ε., ενώ τρεις στους δέκα δεν ενδιαφέρονται για την ποιότητα (έναντι 21% στην Ε.Ε.). Πάντως, το ποσοστό αυτών που δηλώνουν ότι εκ προθέσεως έχουν αγοράσει παραποιημένα προϊόντα ανέρχεται σε 12% (όσο και το 2013) έναντι 7% στην Ε.Ε. (από 4% το 2013).
Αύξηση σε σύγκριση με το 2013 παρουσιάζει το ποσοστό των Ελλήνων που από πρόθεση «κατεβάζει» περιεχόμενο (μουσική, ταινίες, τηλεοπτικές σειρές κ.ά.) από παράνομες πηγές στο Διαδίκτυο. Συγκεκριμένα, τώρα ανέρχεται σε 12% έναντι 9% το 2013, ενώ το μέσο κοινοτικό ποσοστό είναι 10%.
Στο Ιντερνετ
Αύξηση σε σύγκριση με το 2013 παρουσιάζει το ποσοστό των Ελλήνων που σκοπίμως «κατεβάζει» περιεχόμενο (μουσική, ταινίες, τηλεοπτικές σειρές κ.ά.) από παράνομες πηγές στο Διαδίκτυο. Συγκεκριμένα, τώρα ανέρχεται σε 12% έναντι 9% το 2013, ενώ το μέσο κοινοτικό ποσοστό είναι 10%. Το 34% θεωρεί αποδεκτή αυτή τη συμπεριφορά όταν το υλικό που αποκτήθηκε προορίζεται για προσωπική χρήση (έναντι 35% στην Ε.Ε.), ενώ το 42% (έναντι 31% στην Ε.Ε.) θεωρεί ότι είναι αποδεκτή η απόκτηση περιεχομένου παρανόμως από το Διαδίκτυο, όταν δεν υπάρχει άμεσα διαθέσιμη η εναλλακτική απόκτησής του μέσω νόμιμης οδού.
Πέρα από την οικονομική κρίση που ευνοεί την αγορά προϊόντων απομίμησης, δεν θα πρέπει να αγνοηθεί ως κίνητρο και η «τιμωρητική» διάθεση μερίδας καταναλωτών έναντι των μεγάλων επιχειρήσεων. Το 28% στην Ελλάδα (έναντι 24% στην Ε.Ε.) θεωρεί ότι αυτοί που ευνοούνται περισσότερο από την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας είναι οι μεγάλες εταιρείες, το 17% (έναντι 20% στην Ε.Ε.) οι διάσημοι καλλιτέχνες, το 13% (όσο και στην Ε.Ε.) οι εφευρέτες και μόλις το 6% (5% στην Ε.Ε.) πιστεύει ότι κερδισμένοι βγαίνουν οι καταναλωτές.