Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, σε γνωμοδότησή της, αναφέρει ότι η δημοσιοποίηση από την Επιτροπή Ελέγχου Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης της Βουλής στην επίσημη ιστοσελίδα της στο διαδίκτυο των στοιχείων κάθε χρηματοδότη πολιτικού κόμματος κάτω των 5.000 ευρώ, δεν επιτρέπεται, καθώς αποτελεί επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, αφού µε τον τρόπο αυτόν αποκαλύπτονται οι πολιτικές του προτιμήσεις, οι οποίες αποτελούν ευαίσθητο δεδομένο.
Αντίθετα επιτρέπεται η δημοσιοποίηση των χρηματοδοτών των κομμάτων, για ποσά άνω των 5.000 ευρώ.
Αναλυτικότερα, η Επιτροπή Ελέγχου Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης της Βουλής ζήτησε από το ΚΚΕ να προσκομίσει στοιχεία του 2015 των ιδιωτών χρηματοδοτών του για δωρεές άνω των 5.000 ευρώ προς ανάρτηση στο διαδίκτυο.
Όμως, το ΚΚΕ αρνήθηκε να δώσει στοιχεία επικαλούμενο ότι αυτά «αποτελούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα των οικονομικών ενισχυτών του κόμματος, καθόσον η δωρεά σε ένα κόμμα, το συνδέει µε ένα πρόσωπο και αποτελεί έκφραση της πολιτικής του τοποθέτησης και εκδήλωση, εν τέλει του πολιτικού του φρονήματος».
Ακόμη, το ΚΚΕ επικαλέστηκε ότι «στη συνταγματική ελευθερία ανάπτυξης της προσωπικότητας του ατόμου περιλαμβάνεται και η ελευθερία συμμετοχής ή υποστήριξης, χρηματικής και µη, των πολιτικών κομμάτων» και τα δικαιώματα αυτά των πολιτών «συνδέονται και µε τη µμυστικότητα της ψήφου» ενώ ανέφερε ότι μεταξύ των χρηματοδοτών, περιλαμβάνονται και βουλευτές του κόμματος µέσω της παροχής προς το κόμμα της βουλευτικής αποζημίωσης τους. Τα στοιχεία αυτά είναι γνωστά στην επιτροπή και βρίσκονται στη διάθεσή της οποτεδήποτε το ζητήσει.
Μετά την άρνηση αυτή, η επιτροπή, έστειλε τρία ερωτήματα στην Αρχή, αναφορικά με το ζήτημα που ανέκυψε.
Στη συνέχεια η Αρχή εξέδωσε την υπ΄αριθm. 1/2018 γνωμοδότησή της, με πρόεδρο τον Κωνσταντίνο Μενουδάκο και εισηγητή τον Σπύρο Βλαχόπουλο. Η Αρχή επισημαίνει ότι η δημοσιοποίηση από την επιτροπή ελέγχου στο διαδίκτυο «των στοιχείων κάθε χρηματοδότη πολιτικού κόμματος αποτελεί επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, αφού µε τον τρόπο αυτόν αποκαλύπτονται οι πολιτικές του προτιμήσεις, οι οποίες αποτελούν ευαίσθητο δεδομένο κατά την έννοια του άρθρου 2 περ. β΄του ν. 2472/1997».
Εξάλλου, σύμφωνα με τον νόμο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων η επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων επιτρέπεται µόνο κατ’ εξαίρεση, ύστερα από άδεια της Αρχής και εφόσον το υποκείμενο των δεδομένων (χρηματοδότης) έχει δώσει τη γραπτή συγκατάθεσή του για την επεξεργασία αυτή.
Παράλληλα, η Αρχή αναφέρει ότι σύμφωνα με το Σύνταγμα το οποίο κατοχυρώνει την αρχή της διαφάνειας των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων και την πρόβλεψη του άρθρου 21 του ν. 3023/2002, αποτελεί νομική βάση για τη συγκεκριμένη επεξεργασία, η οποία δικαιολογείται από αποχρώντες λόγους δημοσίου συμφέροντος και προσθέτει ότι το πλαφόν του ποσού της χρηματοδότησης των κομμάτων πάνω από το οποίο είναι υποχρεωτική η δημοσιοποίηση της ταυτότητας του ιδιωτικού χρηματοδότη, ανήκει στη διακριτική ευχέρεια του νομοθέτη και πρέπει να γίνεται σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας.
Εξάλλου, αναφέρει η Αρχή, στην προκειμένη περίπτωση το πλαφόν των 5.000 ευρώ πάνω από το οποίο μπορεί να γίνει η δημοσιοποίηση των χρηματοδοτών είναι σύμφωνο με τον νόμο για τη χρηματοδότηση των κομμάτων (ν. 3023/2002 ) και στο πλαίσιο της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας.
Τέλος, η Αρχή αναφέρει ότι η ανάρτηση των στοιχείων των χρηματοδοτών στην ιστοσελίδα της Επιτροπής Ελέγχου για χρονικό διάστημα 10 ετών, όπως προβλέπει ο ν. 3023/2002, παραβιάζει την συνταγματική αρχή της αναλογικότητας και την αρχή της χρονικά πεπερασμένης διατήρησης των δεδομένων και μάλιστα όταν αυτά δημοσιοποιούνται στο διαδίκτυο και ο χρόνος διατήρησης των δεδομένων στην ιστοσελίδα δεν πρέπει να υπερβαίνει τα δύο χρόνια.