Με ΝΟΤΑΜ και NAVTEX που έχουν εκδώσει οι αρμόδιες τουρκικές αρχές, δεσμεύονται στρατηγικής σημασίας περιοχές στο Αιγαίο, προκειμένου να διεξαχθούν αεροναυτικές ασκήσεις και βολές των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων, για ολόκληρο το 2018.
Οι δεσμευμένες περιοχές βρίσκονται στα διεθνή χωρικά ύδατα, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις επικαλύπτουν και την ελληνική υφαλοκρηπίδα , εδικά στις περιοχές της Καρπάθου και του Καστελόριζου. Πριν μερικές μέρες, ο υδρογραφικός σταθμός της Αττάλλειας μέσω των Navtex 203 και 208 δέσμευσε για ναυτικές ασκήσεις, μια τεράστια περιοχή από την είσοδο του Κόλπου της Μαρμαρίδας έως και τις δυτικές ακτές της ακριτικής νήσου Ρω . Ουσιαστικά με αυτές τις Navtex , η Τουρκία αποκόπτει το Καστελόριζο από την Ελλάδα!! Και ακόμη με άλλη Navtex η Τουρκία δεσμεύει περιοχές μεταξύ Σκύρου, Ψαρών, Εύβοιας και Άνδρου, για άσκηση με πραγματικά πυρά, σε σημείο μάλιστα που εφάπτεται στο Πεδίο Βολής Άνδρου…
Η δέσμευση περιοχών στο Αιγαίο, είναι σαφής ένδειξη ότι η Τουρκία κλιμακώνει τις προκλήσεις της και επιζητεί την ένταση με την Ελλάδα και μάλλον, δεν σχετίζονται με την ουσία των ασκήσεων των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Επίσης, αποτελεί πάγια τακτική της Τουρκίας να εκδίδει NAVTEX προκειμένου να συντονίσει κάποια επιχείρηση έρευνας και διάσωσης (SAR) στο Αιγαίο, αγνοώντας τις ελληνικές αρχές. Η Τουρκία επιχειρεί να ακυρώσει το ελληνικό Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, που είναι η μοναδική Αρχή αρμόδια για το συντονισμό επιχειρήσεων SAR στην περιοχή ευθύνης της, δηλαδή εφόσον συμπίπτει με το FIR Αθηνών και πρακτικά καλύπτει ολόκληρο το Αιγαίο. Η έκδοση των NAVTEX από την Τουρκία, δεν είναι μόνο προκλητική ενέργεια , αλλά είναι και παράνομη. Η Maritime Safety Committee του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού IMO καθόρισε το 1987 τις περιοχές ευθύνης για τις χώρες. Στο Αιγαίο η περιοχή ευθύνης για την έκδοση NAVTEX ανήκει στην Ελληνική Υδρογραφική Υπηρεσία από τους σταθμούς εκπομπής του Ηρακλείου και της Λήμνου. Συνεπώς, οποιαδήποτε NAVTEX εκδίδει η Τουρκία στο Αιγαίο, είναι παράνομη.
Το τουρκικό αεροσκάφος CN-235 παραβιάζει 30-45 φορές τη μέρα τον εθνικό μας εναέριο χώρο
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ το τουρκικό κατασκοπευτικό αεροσκάφος CN-235 παραβιάζει τον εναέριο χώρο της Ελλάδας , κατά μέσο όρο, από 30 μέχρι και 45 φορές τη μέρα. Το σύνηθες «δρομολόγιο» του CN-235 ξεκινά πρωί-πρωί από τη Σαμοθράκη και καταλήγει στο Καστελόριζο . Στη διάρκεια της πορείας του «μπαινοβγαίνει» στον ελληνικό εναέριο χώρο, παραβιάζοντας τα όρια του εθνικού χώρου και σε αρκετές περιπτώσεις κάτω από τα 6.ν.μ. και παραβαίνοντας φυσικά και τους κανόνες του FIR Αθηνών. Η επίσημη δικαιολογία από τουρκικής πλευράς είναι ότι το αεροσκάφος Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) τύπου CN-235, πραγματοποιεί σε καθημερινή βάση πτήση επιτήρησης κατά μήκος των μικρασιατικών παραλίων, για τον εντοπισμό λαθρομεταναστών, σε συμφωνία με το ΝΑΤΟ.
Ωστόσο από το ΓΕΕΘΑ εκτιμούν ότι το τουρκικό αεροσκάφος ασχολείται κυρίως με τη συλλογή ηλεκτρονικών δεδομένων, καθώς ο εξοπλισμός του παρέχει ανάλογες δυνατότητες παρακολούθησης ραδιοσυχνοτήτων, όχι μόνο για την αποτύπωση εικόνας επιφανείας, αλλά και την δραστηριότητα συστημάτων – διάταξη μάχης χερσαίων συστημάτων σε νησιά του Αν. Αιγαίου όταν αυτά εκπέμπουν .
Στον βασικό εξοπλισμό του αεροσκάφους περιλαμβάνεται επίσης σύστημα υπερύθρων (FLIR) ASELFLIR 200, ακουστικός επεξεργαστής ηχοσημαντήρων TMS-2000, σύστημα Μέτρων Ηλεκτρονικής Υποστήριξης (ESM) DR3000, Εντοπιστής Μαγνητικών Ανωμαλιών (MAD) ASQ-508(V), ζεύξεις δεδομένων Link-11 και Link-16, σύστημα Ταυτοποίησης Φίλου ή Εχθρού (IFF) ανάκρισης/ απόκρισης APX-113 και ολοκληρωμένο Σύστημα Αδρανειακής Ναυτιλίας/ Παγκόσμιας Τοποθέτησης (INS/GPS) LN-100G. Και ακόμη σύστημα Μέτρων Ηλεκτρονικής Υποστήριξης (ESM), που αποτελούν μια πλήρη πλατφόρμα ηλεκτρονικού πολέμου, ικανό να εντοπίζει και να καταγράφει της ελληνική ηλεκτρονική διάταξη μάχης.