Τέλη Αυγούστου/ αρχές Σεπτέμβρη 2017 θα είναι πιθανότατα η πρώτη συνάντηση του οικονομικού επιτελείου με τους εκπροσώπους των δανειστών, είτε μέσω τηλεδιάσκεψης, είτε στις Βρυξέλλες
Συντάξεις, δημόσιοι υπάλληλοι, συμβασιούχοι του δημοσίου, κοινωνικά επιδόματα, συλλογικές διαπραγματεύσεις ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, αντικειμενικές τιμές και νέα νομοθεσία για τον ΦΠΑ, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων η «λίστα» με τα 90 προαπαιτούμενα που θα πρέπει να εκπληρώσει μέχρι τον Δεκέμβριο η Αθήνα για να πάρει τη νέα μνημονιακή δόση από τον ESM.
Μπορεί ο Ευκλείδης Τσακαλώτος να κάνει ολιγοήμερες διακοπές στην ιδιαίτερη πατρίδα του στην Πρέβεζα, όμως εφόσον παραμείνει στην ηλεκτρική καρέκλα του υπουργείου Οικονομικών γνωρίζει πολύ καλά τι τον περιμένει μετά τον Αύγουστο που θα ξεκινήσουν οι επαφές για την τρίτη αξιολόγηση.
Τέλη Αυγούστου/ αρχές Σεπτέμβρη 2017 θα είναι πιθανότατα η πρώτη συνάντηση του οικονομικού επιτελείου με τους εκπροσώπους των δανειστών, είτε μέσω τηλεδιάσκεψης, είτε στις Βρυξέλλες προκειμένου να συμφωνηθεί το χρονοδιάγραμμα της τρίτης αξιολόγησης και να καταγραφούν οι προθέσεις των θεσμών.
Στο πρώτο αυτό ραντεβού που θα έχουν οι δύο πλευρές θα φανεί και η στάση την οποία θα κρατήσει το ΔΝΤ στη συνέχεια της διαπραγμάτευσης.
Το Ταμείο δεν έχει κάνει βήμα πίσω από την τελευταία του πρόβλεψή για πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ το 2018 υποστηρίζοντας ότι έτσι θα χρειαστούν νέα μέτρα για να πιαστεί ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ που προβλέπει το τρίτο πρόγραμμα.
Για την ώρα η κυβέρνηση δεν ανησυχεί θεωρώντας ότι η Delia Velculescu δεν θα θέσει ζήτημα λήψης πρόσθετων μέτρων από την πλευρά του Ταμείου.
Επειδή όμως μιλάμε για το ΔΝΤ το οποίο είναι απρόβλεπτο και όλα αυτά τα χρόνια έχει μάθει να ανακατεύει μέχρι και την τελευταία στιγμή την τράπουλα όλα τα σενάρια είναι ανοικτά.
Στους κόλπους της κυβέρνησης επικρατεί η άποψη ότι η τρίτη αξιολόγηση μόνο περίπατος δεν θα είναι για την ελληνική διαπραγματευτική ομάδα αφού τα αγκάθια που περιλαμβάνει είναι πολλά και ικανά να την σαμποτάρουν το γρήγορο κλείσιμο που επιθυμεί η ελληνική πλευρά.
Μόνο η αναδιάταξη του χάρτη των κοινωνικών επιδομάτων, όπου οι περικοπές είναι δεδομένες στο πλαίσιο της γενικευμένης εφαρμογής του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης ή όταν το Ταμείο διαπιστώνει δραματική αύξηση στις προσλήψεις συμβασιούχων -η οποία αντιστρέφει την μείωση που συντελέστηκε από το 2010 – καλώντας την κυβέρνηση να αναθεωρήσει άμεσα την τακτική της, φθάνουν και περισσεύουν.
Επίσης, όταν στα εργασιακά καλεί την κυβέρνηση να επανεξετάσει την απόφασή της που προβλέπει επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων μετά το τέλος του προγράμματος είναι θέματα τα οποία χρειάζονται μεγάλο χρονικό διάστημα και περισσότερες από μία αξιολογήσεις για να βρεθεί η «χρυσή τομή».
Ετσι μπορεί ο στόχος της κυβέρνησης να είναι κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης τον Δεκέμβριο αλλά αυτό το λέει η Αθήνα και όχι οι θεσμοί που κρατούν το μαχαίρι και το πεπόνι.
Συνεπώς μεγάλο στοίχημα αποτελεί η υλοποίηση των 113 προαπαιτούμενων έως το τέλος του προγράμματος κάποια από τα οποία λόγω του μεγάλου βαθμού δυσκολίας θα μετατεθούν για αργότερα.
Όμως η «ουρά» είναι πάντα δύσκολη… Αναλυτικότερα, όμως η «λίστα» με τα νέα προαπαιτούμενα έχει ως εξής:
Α. ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ
Έως τον Σεπτέμβριο του 2017
1. Νόμος για τον καθορισμό ανώτατων ορίων για συμβάσεις ορισμένου χρόνου για το 2017-18 Διασφάλιση ότι οι μετατροπές προσωρινών σε μόνιμες θέσεις μετά από δικαστικές αποφάσεις είναι σύμφωνες με το Μνημόνιο.
2. Θέσπιση νομοθεσίας για την αντιμετώπιση της καθυστέρησης στην δικαιοσύνη.
3. Ολοκλήρωση ανεξάρτητης αξιολόγησης (από ανεξάρτητο ελεγκτή) στις οφειλές του κράτους προς ιδιώτες.
Έως τον Οκτώβριο του 2017
4. Ενσωμάτωση της κεντρικής κυβέρνησης και άλλων μεγάλων φορέων της γενικής κυβέρνησης στον κεντρικό λογαριασμό χαρτοφυλακίου του Δημοσίου.
Έως τον Δεκέμβριο του 2017
5. Ολοκλήρωση του επανϋπολογισμού των συντάξεων στο ήμισυ των συνταξιούχων
6. Διασφάλιση ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Εσόδων διαθέτει κατάλληλα συστήματα ανάλυσης κινδύνου και εξειδικευμένο προσωπικό.
7. Τροποποίηση του κώδικα δημόσιων εσόδων συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών δημοπρασιών.
8. Ευθυγράμμιση των αντικειμενικών αξιών με τις τιμές της αγοράς.
Έως τον Μάρτιο του 2018
9. Θέσπιση νομοθεσίας για την κωδικοποίηση και την απλούστευση της νομοθεσίας ΦΠΑ, αντιμετώπιση της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ.
Έως τον Ιούνιο του 2018
10. Νομοθέτηση και εφαρμογή ενός σύγχρονου και εκσυγχρονισμένου συστήματος κοινωνικών επιδομάτων στέγασης, οικογενειακών και αναπηρικών παροχών αναπηρίας, εξορθολογισμός των υπαρχόντων κοινωνικών προγραμμάτων.
11. Εφαρμογή ενός διαφανούς συστήματος για την παρακολούθηση της εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Β. ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΗ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ
Έως τον Αύγουστο του 2017
12.Καθολική εφαρμογή του εξωδικαστικού.
13. Πλήρης εφαρμογή του συστήματος των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.
14. Ολοκλήρωση της διαδικασίας πιστοποίησης των συνδίκων πτώχευσης.
Έως τον Σεπτέμβριο του 2017
15. Ολοκλήρωση από την ΤτΕ των παρεμβάσεων στις μη συστημικές τράπεζες και διασφάλιση ότι ι συνεταιριστικές τράπεζες καλύπτουν πιθανές κεφαλαιακές ελλείψεις.
16. Τροποποίηση της νομοθεσίας για την ενίσχυση της θέσης των εξασφαλισμένων πιστωτών.
Γ. ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Έως τον Σεπτέμβριο του 2017
17. Ανάλυση του υφιστάμενου πλαισίου και νομοθέτηση παρεμβάσεων για την αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής για την ψήφιση της απεργίας στο 50% των εκπροσώπων των συνδικάτων.
18. Ολοκλήρωση των παρεμβάσεων της εργαλειοθήκης 3 του ΟΟΣΑ
19. Υιοθέτηση οριζόντιων μέτρων για τη διευκόλυνση της αδειοδότησης των επενδύσεων.
Έως τον Δεκέμβριο του 2017
20. Νομοθεσία για την κατάργηση των εναπομενόντων περιορισμών (π.χ. γεωγραφική θέση, τιμολόγηση, εγκατάσταση κ.λπ.) για βασικά επαγγέλματα (π.χ. παρόχους υγειονομικής περίθαλψης, νομικούς κ.λπ.).
Έως τον Ιούνιο του 2018
21. Εφαρμογή των φάσεων παρακολούθησης της μεταρρύθμισης της αδειοδότησης επενδύσεων.