Περισσότερο αναλογικό, που δεν θα αιφνιδιάσει κανέναν, υποστηρίζουν στο υπουργείο Οικονομικών ότι θα είναι το νέο σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας.
Οι αλλαγές είναι δεδομένο ότι θα αφορούν στα τέλη που θα πληρώσουν οι πολίτες έως το τέλος του έτους και θα είναι στην ουσία περιορισμένης κλίμακας με εγκατάλειψη των φιλόδοξων αρχικών σχεδίων για συνυπολογισμό παραμέτρων όπως η εμπορική αξία. Ουσιαστικά οι μεταβολές που θα γίνουν σε σχέση με τα τέλη που κατέβαλαν οι φορολογούμενοι τα τελευταία δυο χρόνια θα είναι το πολύ 10%, προς τα πάνω ή προς τα κάτω, προκειμένου να μην υπάρξουν αναταράξεις στην αγορά αυτοκινήτου και αρνητικές εκπλήξεις στους φορολογούμενους που έχουν κάνει την επιλογή αυτοκινήτου με βάση το φορολογικό κόστος που συνεπάγονται τα ισχύοντα τέλη κυκλοφορίας.
Tο σχέδιο που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών και αποτελεί τη βάση για τα τέλη κυκλοφορίας του 2018 προβλέπει:
– την αύξηση ή ακόμη και τον διπλασιασμό των κλιμακίων κυβισμού για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας. Σήμερα η κλίμακα υπολογισμού των τελών βάσει κυβισμού περιλαμβάνει 11 κλιμάκια τα οποία συνήθως περιλαμβάνουν 200 έως 330 κυβικά. Η κατεύθυνση που έχει δοθεί στην αρμόδια επιτροπή είναι τα κλιμάκια να γίνουν όσο το δυνατόν πιο “κοντά” δηλαδή θα υπάρχει αλλαγή των τελών ακόμη και ανά 100 κυβικά. Με αυτόν τον τρόπο θα επιχειρηθεί να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα να υπάρχουν απότομες αυξήσεις τελών για διαφορά μερικών κυβικών. Για παράδειγμα, ένα ΙΧ 1.357 κυβικών μοντέλο του 2008 βαρύνεται με τέλη ύψους 135 ευρώ και ένα ΙΧ της ίδιας χρονιάς με 1.359 κυβικά βαρύνει τον κάτοχό του με τέλη ύψος 255 ευρώ ευρώ, δηλαδή σχεδόν διπλάσια!
Η υφιστάμενη κλίμακα τελών για οχήματα που έχουν κυκλοφορήσει από το 2006 έως και το τέλος Οκτωβρίου 2010 έχει ως εξής:
Κυβισμός Τέλη
Έως 300 22
301-785 55
786-1.071 120
1.072-1.357 135
1.358-1.548 255
1.549-1.738 28 0
1.739-1.928 32 0
1.929-2.357 69 0
2.358-3.000 920
3.001-4.000 1.15 0
4.001 και άνω 1.380
– την αύξηση του αριθμού των κλιμακίων υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας με βάση τους ρύπους για τα οχήματα που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο 2010 και μετά.
Σήμερα η κλίμακα περιλαμβάνει 9 κλιμάκια που κάθε κλιμάκιο περιλαμβάνει 20 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Η κατεύθυνση που έχει δοθεί είναι ο αριθμός των κλιμακίων να αυξηθεί με κλιμάκωση ανά 10 γραμμάρια ρύπων με αντίστοιχη αλλαγή και στη “χρέωση” ανά γραμμάριο.
– παρέμβαση στα κλιμάκια και τα τέλη προκειμένου να μην υπάρχουν τεράστιες διαφορές μεταξύ των τελών που βαρύνουν ένα όχημα το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά πριν τον Νοέμβριο του 2010 και αυτό που κυκλοφόρησε μετά και τα τέλη του υπολογίζονται με βάση τους ρύπους. Για παράδειγμα, ένα ΙΧ που πήρε για πρώτη φορά πινακίδες τον Αύγουστο του 2010 και είναι 1.600 κυβικών βαρύνεται με τέλη 280 ευρώ. Αν το ίδιο ακριβώς όχημα πήρε πινακίδες κυκλοφορίας τον Νοέμβριο του 2010 βαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας 150 ευρώ, δηλαδή περίπου τα μισά. Αυτή η διαφορά ισχύει κατά κύριο λόγο στα οχήματα μεγάλου κυβισμού (π.χ άνω των 2.500 κυβικών)
-δεν θα υπάρξει κριτήριο εμπορικής αξίας του οχήματος για τον υπολογισμό των τελών καθώς κρίθηκε ότι δεν υπάρχει αξιόπιστη βάση δεδομένων για τις αξίες των ΙΧ.
Στο υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζουν ότι από τις αλλαγές που θα γίνουν δεν θα επιχειρηθεί να αυξηθεί το συνολικό έσοδο του δημοσίου από τα τέλη (περίπου 1,2 δισ. ευρώ) και η όποια μικρή επιβάρυνση θα υπάρξει για κατόχους ΙΧ θα είναι όφελος για άλλους κατόχους που θα δουν άλλου κάτοχοι ΙΧ.