Τέλος στην αναμονή χιλιάδων μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών θα δοθεί αυτή την εβδομάδα, με την ανακοίνωση του τελικού σχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Αν και οι προθέσεις του υπουργείου είναι γνωστές ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν ο υπουργός, Κώστας Γαβρόγλου, προέβη στις σχετικές ανακοινώσεις, η τελική μορφή που θα έχει το νέο πλαίσιο εισαγωγής στα ΑΕΙ δεν έχει δει ακόμα το φως της δημοσιότητας.
Πάντως, στελέχη του υπουργείου καθησυχάζουν ότι ο χρόνος δεν πιέζει και ότι «όλα θα γίνουν στην ώρα τους», ενώ το σχετικό νομοσχέδιο θα τεθεί άμεσα σε διαβούλευση και θα προλάβει να πάρει το δρόμο προς την Ολομέλεια της Βουλής μέσα στον Μάρτιο. Μάλιστα, στο εν λόγω νομοσχέδιο αναμένεται να ενσωματωθούν και οι συνέργειες πανεπιστημίων με ΤΕΙ, που βρίσκονται αυτό το διάστημα σε διαβούλευση.
Η αρχική στόχευση του υπουργείου ήταν να έχουν ολοκληρωθεί οι νομοθετικές διαδικασίες μέχρι τέλος Δεκεμβρίου 2018. Έτσι, η καθυστέρηση της ανακοίνωσης του τελικού σχεδίου, έχει προκαλέσει ανησυχία σε μεγάλο αριθμό μαθητών, κυρίως της Β’ λυκείου.
Στάση αναμονής κρατούν και οι εκπαιδευτικοί, μέρος του προβληματισμού των οποίων αποτελεί το πώς θα διαρθρωθεί εν τέλει το ωρολόγιο πρόγραμμα, αλλά και τι επιμορφώσεις θα χρειαστούν. «Αυτή τη στιγμή, έχουμε ακούσει μόνο σχέδια, έχουμε διαβάσει διαρροές, περιμένουμε από το υπουργείο τις επίσημες ανακοινώσεις και ευελπιστούμε ότι θα πάρουμε απαντήσεις», σημείωσε εκπαιδευτικός της Δευτεροβάθμιας.
Όσο για τα φροντιστήρια, αν και από την ηγεσία του υπουργείου έχει τονιστεί η ανάγκη, οι αλλαγές στην Γ’ λυκείου και το νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια να επιφέρουν πλήγμα στην παραπαιδεία, διαφαίνεται ότι αυτό θα είναι πολύ δύσκολο για να επιτευχθεί. «Όπως και να έχει, εμείς θα πρέπει να προσαρμοστούμε στις όποιες αλλαγές. Δεν θα είναι η πρώτη φορά που θα γίνουν αλλαγές στο σύστημα», επεσήμανε ιδιοκτήτης φροντιστηρίου.
Πιθανές αλλαγές στις αλλαγές και ερωτηματικά
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, θα υπάρξουν μερικές αλλαγές σε σχέση με τα όσα είχαν ανακοινωθεί τον Σεπτέμβριο, αλλά χωρίς αυτές να αλλοιώνουν τη φιλοσοφία του νέου συστήματος.
Αρχικά, ερωτηματικό παραμένει τι θα ισχύσει με το βαθμό του Απολυτηρίου. Αν θα ισχύσει, δηλαδή, η συνδιαμόρφωση του βαθμού των υποψηφίων κατά 90% από τον μέσο όρο των βαθμών τους στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και κατά 10% από τον βαθμό του απολυτηρίου ή αν η ρύθμιση παραλειφθεί.
Επίσης, τα τμήματα, από «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ) και «Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ) θα μετονομαστούν, κατά πάσα πιθανότητα, σε «πράσινα» και «κόκκινα» αντίστοιχα.
Για φέτος, επίσης, ίσως να μετατεθεί για αργότερα ο χρόνος κατάθεσης του πρώτου μηχανογραφικού που θα κληθούν να συμπληρώσουν οι μαθητές οι οποίοι θα τελειώσουν τον ερχόμενο Ιούνιο τη Β’ λυκείου -με βάση το οποίο μηχανογραφικό θα χαρακτηριστούν τα «πράσινα» και τα «κόκκινα» τμήματα- στην περίπτωση που καθυστερήσουν οι διαδικασίες που θα ακολουθήσουν τη νομοθέτηση των συνεργειών των πανεπιστημίων με ΤΕΙ.
Οι αναμενόμενες ανακοινώσεις
Για την Γ’ λυκείου, οι βασικές αλλαγές που έχουν ανακοινωθεί και αναμένεται να παραμείνουν στο νομοσχέδιο του υπουργείου είναι οι εξής:
-Οι τρεις Ομάδες Προσανατολισμού, θα γίνουν τέσσερις. Καθεμία από τις Ομάδες, θα αντιστοιχεί σε ένα Επιστημονικό Πεδίο.
-Τα βασικά μαθήματα της κάθε ομάδας θα είναι τα ίδια με την αντίστοιχη σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού, με εξαίρεση την αντικατάσταση των Λατινικών από το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Επίσης, τα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία θα ενοποιηθούν στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, το οποίο θα είναι εξεταζόμενο για όλους τους υποψηφίους. Τα Λατινικά θα είναι μάθημα επιλογής.
-Η σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών θα διαιρεθεί σε δύο Ομάδες Προσανατολισμού, την Ομάδα Προσανατολισμού «Θετικές Σπουδές» και την Ομάδα Προσανατολισμού «Σπουδές Υγείας». Η πρώτη θα οδηγεί στο δεύτερο και η δεύτερη στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο – Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες και Επιστήμες Υγείας και Ζωής, αντίστοιχα.
-Κάθε Ομάδα Προσανατολισμού θα περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι συντελεστές βαρύτητας θα καταργηθούν και όλα τα μαθήματα θα έχουν την ίδια βαρύτητα.
-Για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο θα προβλέπονται τρία μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα) και Φυσική Αγωγή (2 ώρες), ενώ για το εσπερινό Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα (6 ώρες) και Θρησκευτικά (1 ώρα).
-Επιπλέον, για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο θα προβλέπονται δύο διδακτικές ώρες για ένα μάθημα επιλογής. Στις επιλογές περιλαμβάνονται ειδικά μαθήματα που οι υποψήφιοι μπορεί να χρειαστούν και για την εισαγωγή τους σε κάποια Τμήματα.
-Τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού θα αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος, με έξι διδακτικές ώρες για το καθένα.
-Όσον αφορά τον τρόπο απόκτησης του απολυτηρίου, αυτός θα παραπέμπει σε ένα τύπο περιφερειακών, «μίνι-πανελλαδικών» εξετάσεων.
-Οι βαθμοί των τετραμήνων θα διαμορφώνονται για όλα τα μαθήματα εκτός της Φυσικής Αγωγής, από ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες, όπως συμβαίνει και σήμερα. Οι γραπτές ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου θα γίνονται στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα (που αναφέρθηκαν παραπάνω), τα ίδια στα οποία θα εξετάζονται στη συνέχεια όσοι επιλέξουν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.
-Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά νομό στην επαρχία. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας και η εξέταση θα είναι δίωρη. Επιτηρητές θα είναι οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων αλλά διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.
-Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει με βαρύτητα 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για το βαθμό των δύο τετραμήνων. Για τα άλλα μαθήματα, ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δύο τετραμήνων.
-Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στην Γ’ Λυκείου.