Ο έλεγχος των επιβατών στα αεροδρόμια ακολουθεί μια στάνταρ διαδικασία: βγάζουμε τα παπούτσια, τοποθετούμε τα λάπτοπ και τα τάμπλετ ξεχωριστά, τα υγρά σε πλαστική σακούλα και αδειάζουμε τις τσέπες μας.
Τι θα γινόταν, όμως, αν έμπαινε ένα καινούριο βήμα στη διαδικασία –να ανεβαίνεις σε μια ζυγαριά για να σε ζυγίσουν προτού επιβιβαστείς; Το μόνο σίγουρο είναι ότι ένα τέτοιο μέτρο θα ξεσήκωνε «θύελλα» αντιδράσεων τόσο από ταξιδιώτες, όσο και από ομάδες προστασίας ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Ωστόσο, υπάρχει μια βρετανική εταιρεία λογισμικού, η Fuel Max, που ισχυρίζεται πως ένα τέτοιο μέτρο -όσο άκομψο και προσβλητικό και αν είναι- μπορεί να βοηθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων τους.
Γιατί; Επειδή θα κουβαλούν λιγότερα καύσιμα, όπως αναφέρει η ίδια εταιρεία.
Πριν από κάθε πτήση, οι αεροπορικές υπολογίζουν πόσο βάρος κουβαλούν, βασιζόμενοι σε γενικές εκτιμήσεις μεγέθους των αντρών, γυναικών και παιδιών, οι οποίες δεν είναι 100% ακριβείς.
Εάν, όμως, γνωρίζουν το ακριβές βάρος κάθε επιβάτη, η Fuel Matrix υποστηρίζει ότι το λογισμικό της μπορεί να αξιολογήσει αυτή την πληροφορία, έτσι ώστε να υπολογίσει γρήγορα πόσα καύσιμα χρειάζονται για το ταξίδι και να βελτιώσουν το σχέδιο πτήσης.
Η εταιρεία διαθέτει ένα σχετικό λογισμικό ελέγχου, που επιτρέπει στις αεροπορικές να επεξεργαστούν τα ακριβή καύσιμα που χρειάζονται πριν από την απογείωση, κάτι το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να γίνει προσαρμογή σε οποιαδήποτε αλλαγή της τελευταίας στιγμής.
Η εταιρεία έχει δοκιμάσει το σύστημα λογισμικού υπολογισμού καυσίμων με μεγάλες διεθνείς αεροπορικές εταιρείες, χρησιμοποιώντας προηγούμενα δεδομένα πτήσης.
Δεδομένου ότι οι αεροπορικές εταιρείες επιβαρύνονται με πρόσθετα τέλη για την υπέρβαση των ορίων εκπομπών άνθρακα, θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν χρήματα. Οι αερολιμένες επίσης υπόκεινται σε αυξανόμενο περιβαλλοντικό έλεγχο.
Πώς θα μπορούσαν όμως να γίνει να ζυγίζουν τους επιβάτες με διακριτικό τρόπο;
Μια πρόταση είναι οι επιβάτες να παρέχουν τις πληροφορίες προτού φτάσουν στο αεροδρόμιο, με τον ίδιο τρόπο που παρέχουν στοιχεία διαβατηρίου. Διαφορετικά, θα μπορούσε να γίνει μέρος της διαδικασίας ασφαλείας πριν από την επιβίβαση.
Η Fuel Matrix διαβεβαιώνει ότι όσα στοιχεία συλλέγονται θα μένουν απόρρητα. Όπως αναφέρει ο διευθυντής της εταιρείας, Roy Fuscone στο CNNi, οι αεροπορικές συλλέγουν ήδη πολλές πληροφορίες για τους επιβάτες, επομένως σύμφωνα με εκείνον, αυτή θα ήταν μία ακόμα. Ο ίδιος εξηγεί ακόμα ότι η διαδικασία θα μπορούσε να γίνει οπουδήποτε στο αεροδρόμιο.
«Εάν όλα γίνουν σωστά, θα μειωθεί ο άνθρακας στην ατμόσφαιρα και ως εκ τούτου η ατμοσφαιρική ρύπανση και η κλιματική αλλαγή», επισημαίνει.
Για ανθρώπους, όμως που έχουν διατροφικές διαταραχές ή παραπανήσια κιλά, η ιδέα του να ζυγίζονται δημόσια είναι απλώς αδιανόητη.
Ο διευθυντής εξωτερικών υποθέσεων της φιλανθρωπικής οργάνωσης BEAT, Tom Quinn, επισημαίνει ότι θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στους επιβάτες να επιλέγουν εάν θέλουν να τους ζυγίζουν, για λόγους ιατρικούς, και προτείνει, μάλιστα να μην βλέπουν τα αποτελέσματα όσοι είναι ευαίσθητοι σε τέτοια ζητήματα.
Ο ειδικός στην βιομηχανία της αεροπορίας Johnny “Jet” DiScala επισημαίνει ότι η διαδικασία του ζυγίσματος των επιβατών, συμβαίνει ήδη σε μικρότερα αεροπλάνα. Όπως λέει ο ίδιος, δεν έχει δει κάποιον να παραπονιέται, επισημαίνει, όμως, ότι εάν αυτή η πρακτική γίνεται ευρέως, δημιουργούνται ηθικά ζητήματα. Εκτιμά, ακόμα, ότι οι εταιρείες θα μπορούσαν να αρχίσουν να χρεώνουν περισσότερο τους παχύσαρκους επιβάτες.
Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται μια τέτοια πρόταση, αφού το 2015 οι Uzbekistan Airways είχαν ανακοινώσει ότι σκόπευαν να εφαρμόζουν το εν λόγω μέτρο, και το ίδιο είχε κάνει το 2017 και η Finnair.
Η χρήση του βάρους για τη βελτιστοποίηση του καυσίμου των αεροσκαφών εγείρει επίσης ερωτήματα σχετικά με το αν οι αεροπορικές εταιρείες θα προσπαθήσουν να εξοικονομήσουν χρήματα με τη μεταφορά όσο το δυνατόν λιγότερων καυσίμων. Αυτό θα μπορούσε να αυξήσει την πιθανότητα τα αεροπλάνα να κάνουν μη προγραμματισμένες στάσεις καυσίμων όταν συμβαίνουν καθυστερήσεις ή παρεκτροπές, ενδεχομένως οδηγώντας σε περισσότερες ακυρώσεις.
Ο Fuscone λέει ότι θα εξαρτηθεί από την αεροπορική εταιρεία πώς χρησιμοποιεί τα δεδομένα βάρους για να βελτιστοποιήσει τα επίπεδα καυσίμων. Θεωρητικά, λέει, θα μπορούσε να οδηγήσει σε χαμηλότερες τιμές εισιτηρίων.
Τέλος, τονίζει ότι ακόμα και αν οι αεροπορικές εταιρίες μεταφέρουν λιγότερα καύσιμα, οι αερομεταφορείς θα εξακολουθούσαν να διασφαλίζουν ότι έχουν επαρκή για έκτακτες ανάγκες.