Η κάθετη διαφωνία της αντιπολίτευσης για τον τρόπο επιλογής των διευθυντών σχολείων χαρακτήρισε τη συζήτηση του εκπαιδευτικού νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας.
Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου διευκρίνισε ότι σ’ αυτή τη φάση, όλοι όσοι έχουν τα τυπικά προσόντα μπορούν να κάνουν αίτηση για τη θέση του διευθυντή σχολείου, ανεξαρτήτως θητείας.
Αποδεχόμενος σχετικές εισηγήσεις της αντιπολίτευσης, ο υπουργός Παιδείας δέχτηκε να μην ισχύσει η απαγόρευση που προβλέπει ο νέος νόμος σε όσους έχουν πάνω από δύο θητείες, και δεσμεύτηκε το θέμα να επανεξεταστεί στην κατ’ άρθρο συζήτηση.
Το νομοσχέδιο δέχτηκε τις έντονες επικρίσεις της αντιπολίτευσης, κυρίως για τον τρόπο επιλογής των διευθυντών των σχολείων στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με αιτιάσεις κατά της κυβέρνησης για αναξιοκρατία, αδιαφανή κριτήρια και προσπάθεια δημιουργίας «κομματοκρατίας».
Ο κ. Γαβρόγλου χαρακτήρισε «μη σοβαρά» τα «περί κομματοκρατίας», ενώ τόνισε ότι οι νέες ρυθμίσεις λύνουν το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί μετά την απόφαση του ΣτΕ, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη δημοκρατία, την αντικειμενικότητα και την αξιοκρατία.
«Η πρόταση μας απαντάει και στο ΣτΕ και στη λειτουργία της δημοκρατίας. Πρέπει να είμαστε εμμονικοί σε αυτό. Άκουσα για “κομματόσκυλα”, για “κομματικούς στρατούς” και ότι γι’ αυτό βάζουμε τέτοιες διαδικασίες, αλλά το 85% ήταν και παραμένουν τα ίδια άτομα. Εμείς έχουμε ένα ντέρτι με τη δημοκρατία», τόνισε ο κ. Γαβρόγλου ενώ άφησε αιχμές για τη στάση κομμάτων λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ευθύνες έχουμε όλοι, και πρέπει να τις δούμε. Μετά την απόφαση του ΣτΕ, υπήρξαν κομματικές ανακοινώσεις που άφηναν υπονοούμενα για την εγκυρότητα των πανελλαδικών εξετάσεων. Άρα ζητάτε να καθυστερήσουμε. Αν είναι να έχουμε ευθύνες, να δούμε ποιες είναι οι ευθύνες όλων μας» ανέφερε ο κ. Γαβρόγλου.
Απαντώντας στις επικρίσεις για τη διάταξη που αφορά τη συνέντευξη, ο κ. Γαβρόγλου αντέτεινε ότι «μπορεί να ακούγεται ρομαντικό ή θεωρητικό, αλλά την ξαναφέρνουμε, όχι για λόγους κομματικούς ή ανάγκης, αλλά γιατί πιστεύουμε ότι είναι ένας δημοκρατικός θεσμός».
«Παρά το αμαρτωλό παρελθόν της που ήταν και ένας μηχανισμός για απολύσεις, η συνέντευξη είναι δημοκρατικός θεσμός. Η επαναφορά της, όχι βεβαίως με τα ποσοστά μοριοδότησης που ήταν στο παρελθόν, είναι ένα πρώτο βήμα για αυτές τις δημοκρατικές διαδικασίες, γιατί θεωρούμε ότι εμπλέκονται οι εκπαιδευτικοί. Και είναι παντελώς αδιάφορο αν είναι δικά μας ή δικά σας παιδιά», ανέφερε ο υπουργός και πρόσθεσε:
«Όλοι ξέρουμε την προϊστορία αυτού του αμαρτωλού θεσμού. Ο διευθυντής δεν μπορεί να είναι άθροισμα μορίων. Πρέπει να δούμε και το όραμα του. Έχει σημασία να διατηρηθεί ο θεσμός της συνέντευξης, να τον ξαναβγάλουμε στην επιφάνεια, να τον προστατεύσουμε Είναι δύσκολος ο θεσμός. Εμείς βάζουμε τους εκπαιδευτικούς ενώπιον μιας συγκεκριμένης ευθύνης και χαιρόμαστε που δεν έχουμε αντιρρήσεις από την εκπαιδευτική κοινότητα. Έχει σημασία να συνεκτιμηθεί ο ρόλος των διδασκόντων. Έχει μεγάλη σημασία η άποψη του συλλόγου ως προς τα χαρακτηριστικά του υποψήφιου διευθυντή, γι’ αυτό λέμε ότι θα συνεκτιμάται. Διότι η συνεκτίμηση είναι θέση ευθύνης, ενίσχυση της δημοκρατίας».
Παράλληλα, ο κ. Γαβρόγλου απέρριψε τις επικρίσεις για τους περιορισμούς στη θητεία των διευθυντών, επισημαίνοντας ότι δεν έχει τιμωρητική λογική.
«Όταν είσαι σε μια θέση επί χρόνια, μοιραία “γραφειοκρατείσαι”, δημιουργούνται σχέσεις που παγιώνονται καλώς ή κακώς», σημείωσε ο υπουργός Παιδείας και κατέληξε: «Οι διευθυντές της εκπαίδευσης είναι στη θέση τους και συνεχίζουν το έργο τους. Η λειτουργία τους είναι εξαιρετική και μην συνεχίζετε τη σπέκουλα. Δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση της νομιμότητας όταν τα ίδια τα δικαστήρια δεν την αμφισβητούν. Υπάρχουν 7 προσφυγές σε όλη την Ελλάδα και μία-δύο δεν έχουν δικαιωθεί πρωτοβάθμια. Μην προτρέχουμε σ’ αυτά τα ζητήματα».
«Ούτε όραμα ούτε στόχευση, μόνο επικοινωνιακή και αποσπασματική λογική έχει η κυβέρνηση στην εκπαίδευση», υποστήριξε η εισηγήτρια της ΝΔ Νίκη Κεραμέως. Ταυτόχρονα, επέκρινε έντονα τον τρόπο επιλογής των διευθυντών στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τονίζοντας ότι δεν γίνεται καμία αναφορά στην αξιολόγηση, ενώ οδηγεί σε αποκλεισμό τους νεώτερους με προσόντα. «Ακυρώνετε στην πράξη την αξιοκρατία και τη διαφάνεια, καταργείτε τα αντικειμενικά κριτήρια, τη βαρύτητα της προϋπηρεσίας και τη γνώμη του συλλόγου διδασκόντων, εξισώνετε προς τα κάτω τους εκπαιδευτικούς», επισήμανε μεταξύ άλλων.
Η εισηγήτρια της ΝΔ διευκρίνισε ακόμα ότι το κόμμα της είναι υπέρ της δημιουργίας μουσουλμανικού τεμένους στην Αθήνα, και γιατί η ΝΔ «είναι υπέρ της θρησκευτικής ελευθερίας» αλλά και διότι «θα περιορίσει ή θα εξαλείψει τους παράνομους χώρους λατρείας». Ωστόσο, εξέφρασε ορισμένες επιφυλάξεις, ζητώντας να γίνουν ορισμένες αναγκαίες αλλαγές αλλά και αποσαφηνίσεις ως προς τη διοικούσα αρχή του τεμένους.
«Πολιτική ράβε-ξήλωνε» καταλόγισε στην κυβέρνηση ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος. «Βάζουμε το κάρο μπροστά από το άλογο», σημείωσε, εκφράζοντας την διαφωνία του ως προς τη διαδικασία επιλογής των διευθυντών, αλλά και το δεσμευτικό όριο της θητείας τους. Ακόμα, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν της αρέσει ο διάλογος και γι’ αυτό και δεν έκανε διαβούλευση με τους εκπαιδευτικούς, και έφερε ένα νομοσχέδιο με ρυθμίσεις που κατεδαφίζουν το εκπαιδευτικό σύστημα. Παράλληλα, διευκρίνισε ότι το κόμμα του υπερψηφίζει τη διάταξη για τη δημιουργία μουσουλμανικού τεμένους.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελλής υποστήριξε ότι «το σήμα κατατεθέν της κυβέρνησης είναι η αντιεκπαιδευτική της πολιτική που βάζει ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση και κάνει εμπόριο ελπίδας για μαζικούς διορισμούς», ενώ την κατηγόρησε ότι προσπαθεί, όχι μόνο να καθορίσει τη διαδικασία επιλογής των διευθυντών σχολικών μονάδων, αλλά και τους ρόλους τους.
«Το σημερινό νομοσχέδιο είναι το προοίμιο μιας εσπευσμένης εναρμόνισης με τις αποφάσεις του ΣτΕ, ενώ στην ουσία με τον τρόπο επιλογής των διευθυντών σχολικών μονάδων επανέρχεται η ίδια κλασσική διαδικασία της ευνοιοκρατίας στην εκπαίδευση», τόνισε.
Η ειδική αγορήτρια της Ένωσης Κεντρώων Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου υποστήριξε ότι υποβαθμίζεται πολύ στο θέμα της μοριοδότησης η γνώμη του σχολικού συμβούλου, ενώ διατύπωσε την αντίρρηση της στο ότι δεν υπολογίζεται η προϋπηρεσία και χαρακτήρισε αόριστη τη διαδικασία της συνέντευξης. «Υπάρχουν σημεία του νομοσχεδίου που είναι σε θετική κατεύθυνση, ωστόσο σε θέματα όπως η αξιολόγηση και η ανάδειξη των διευθυντών χρειάζονται προσεκτική ανάλυση», σημείωσε.
«Ο τίτλος του νομοσχεδίου θα έπρεπε να είναι “αντισυνταγματικά λάθη της κυβέρνησης σε θέματα εκπαίδευσης και άλλες τακτοποιήσεις”», υποστήριξε ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού Γρηγόρης Ψαριανός, εκφράζοντας την έντονη αντίθεση του για τον τρόπο επιλογής των διευθυντών και υποστήριξε ότι «είναι η απόλυτη εφαρμογή της κομματοκρατίας». «Στην πραγματικότητα η κυβέρνηση χλευάζει την απόφαση του ΣτΕ. Τυπικά συμμορφώνεται, αλλά ουσιαστικά εμπαίζει με νομιμοφανή τρόπο, διατηρώντας τους νυν διευθυντές ενώ χρησιμοποιεί και καθιστά συμμέτοχο τον σύλλογο διδασκόντων για τις κομματικές επιλογές της», είπε. «Δεν μπορείτε να μιλάτε για αξιοκρατική τακτική και αντικειμενική κρίση του υποψηφίου γιατί κρίνεται με αδιαφανή διαδικασία και αρκεί να είμαστε κομματόσκυλα και όσο πιο πιστοί είμαστε ακόμα καλύτερα. Είναι η απόλυτη εφαρμογή της κομματοκρατίας» υποστήριξε ο κ. Ψαριανός.«Μετά βδελυγμίας το καταψηφίζουμε επί της αρχής», κατέληξε διευκρινίζοντας ότι το κόμμα του θα υπερψηφίσει τη δημιουργία μουσουλμανικού τεμένους και κατηγόρησε τους ΑΝΕΛ ότι «εκ του ασφαλούς αφήνουν τα άλλα κόμματα να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά».
Ο εισηγητής των ΑΝΕΛ Κωνσταντίνος Κατσίκης δήλωσε πως υπερψηφίζει την αρχή του νομοσχεδίου που ρυθμίζει τον τρόπο επιλογής των διευθυντών στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ξεκαθαρίζοντας παράλληλα ότι το κόμμα του θα καταψηφίσει τη διάταξη για τη λειτουργία μουσουλμανικού τεμένους. «Εμείς, συνεπείς στην πάγια πολιτική τακτική θέση μας, το άρθρο αυτό θα το καταψηφίσουμε. Η συνέχεια της συνεργασίας μας με την κυβέρνηση και έντιμη και παραγωγική θα είναι, γιατί θα διαφέρει από τις άλλες. Εμείς καταφέρνουμε να μην λέμε “ναι σε όλα”, και το πρόβλημα είναι εκείνων που λένε “σε όλα ναι”», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο κ. Κατσίκης χαρακτήρισε αναγκαία τη ρύθμιση για τους διευθυντές, καθώς συμμορφώνεται, όπως είπε, με την απόφαση του ΣτΕ και τόνισε ότι ο συγκεκριμένος τρόπος αξιολόγησης έχει στόχο τη διασφάλιση της αξιοκρατίας. Ωστόσο, χαρακτήρισε «επαμφοτερίζουσα» τη διατύπωση γνώμης των συνυπηρετούντων, θεωρώντας πως δημιουργεί πολλά ερωτήματα σχετικά με την ισότιμη μεταχείριση υποψηφίων. «Είναι φρονιμότερο να μην εμπλέκονται εκπρόσωποι των διδασκόντων γιατί κάτι τέτοιο θα δημιουργήσει συγκρούσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών» εκτίμησε.
Τον κίνδυνο να κομματικοποιηθούν τα υπηρεσιακά συμβούλια, επισήμανε ο ειδικός αγορητής της Χρυσής Αυγής Αντώνης Γρέγος, ενώ εξέφρασε την έντονη αντίθεσή του για τη δημιουργία μουσουλμανικού τεμένους.
Κλείνοντας τη συζήτηση, ο υπουργός Παιδείας και απαντώντας σε βουλευτές της αντιπολίτευσης, απέρριψε τις αιτιάσεις τους ότι προέβη σε «διαφορετικές και αντιφατικές δηλώσεις σε σχέση με τα όσα είπε ο πρωθυπουργός για τις πανελλαδικές εξετάσεις», δηλώνοντας κατηγορηματικά ότι οι αλλαγές για τις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου είναι αναγκαίες και θα προχωρήσουν. «Είναι σαφές ότι θα καταργηθεί το υπάρχον σύστημα και είναι σαφές ότι πρέπει να συζητήσουμε δημόσια στην κοινωνία το θέμα του λυκείου για το οποίο δεν άκουσα τίποτα. Σας προκάλεσα να πείτε αν το λύκειο είναι το βασικό, αλλά δέσμευση δεν πήρα. Πρώτη προτεραιότητά μας είναι οι δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου. Πρέπει να δούμε τι λύσεις προτείνονται για να λύσουμε τα συγκεκριμένα προβλήματα. Να συμφωνήσουμε πρώτα ποια είναι τα προβλήματα και να δούμε ποιες μπορεί να είναι οι λύσεις. Εσείς αρνείστε – και αυτό είναι το παράλογο. Είμαστε μια χώρα που δεν έχει λύκειο και δεν ευθύνονται οι εκπαιδευτικοί γι’ αυτό» ανέφερε ο κ. Γαβρόγλου και συνέχισε κατηγορώντας την αντιπολίτευση για ανυπαρξία προτάσεων: «Άκουσα κατηγορίες, ότι άλλα λέω εγώ και άλλα λέει ο πρωθυπουργός. Τίποτα από αυτά δεν ισχύει. Το βασικό πρόβλημα που έχουμε και πρέπει να βρούμε λύση, είναι οι δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου. Όλοι έχουμε συναινέσει ότι η παραπαιδεία έχει καταβροχθίσει το λύκειο. Θέλουμε να το αναβαθμίσουμε; Ναι ή όχι; Με τη σιωπή δεν σημαίνει ότι έχετε θέση. Κάνετε τεράστιο λάθος να υποστηρίζετε ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι αδιάβλητες. Γιατί το αδιάβλητο δεν σημαίνει και ότι είναι αξιοκρατικό σύστημα».
Τέλος, ο κ. Γαβρόγλου προανήγγειλε την πρόθεση της κυβέρνησης για αλλαγή του πλαισίου εκλογής των πρυτάνεων και των αντιπρυτάνεων, σημειώνοντας ότι «θα έρθει η ώρα της αξιολόγησης τους»: «Δεν είναι ό,τι καλύτερο, όλη η κοινωνία βοά και λέει “βρείτε τα”. Μην είστε με τους εμφύλιους πολέμους. Εμείς δεν μπορούμε να κλείσουμε τα αυτιά μας στην έκκληση της κοινωνίας… Σπάμε τις διαπλοκές και θα είναι πιο προσωποκεντρική η εκλογή και πολύ πιο λειτουργική. Θα υπάρχουν δυσκολίες, είμαστε όμως σίγουροι ότι στο τέλος θα τα βρουν», επισήμανε.
Η συζήτηση και η ψήφιση του νομοσχεδίου επί της αρχής και των άρθρων του νομοσχεδίου θα ολοκληρωθεί σήμερα στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, αφού θα έχουν προηγηθεί οι τοποθετήσεις των φορέων που έχουν κληθεί στις 10 το πρωί.