Η εξαίρεση ισχύει ακόμη κι αν τα ποσά αυτά κατατίθενται σε τραπεζικούς λογαριασμούς που δεν έχουν δηλωθεί ως “ακατάσχετοι” από τους δικαιούχους, αλλά και υπό την προϋπόθεση ότι οι νόμοι που προβλέπουν τη χορήγησή των συγκεκριμένων επιδομάτων αναφέρουν ρητά ότι είναι “ακατάσχετα”- Ποια είναι τα επιδόματα που τη γλιτώνουν – Τι ακριβώς πρέπει να κάνουν οι δικαιούχοι για να τα γλιτώσουν από τις κατασχέσεις.
Προστασία από τις κατασχέσεις για χρέη προς το Δημόσιο ισχύει και στις περιπτώσεις των προνοιακών ή άλλων «κοινωνικών» επιδομάτων και βοηθημάτων που πιστώνονται στους τραπεζικούς λογαριασμούς των οφειλετών, ακόμη κι αν οι τραπεζικοί λογαριασμοί στους οποίους τα ποσά αυτά κατατίθενται δεν έχουν δηλωθεί ως «ακατάσχετοι» από τους δικαιούχους, σύμφωνα με εγκύκλιο που κοινοποιήθηκε πρόσφατα στις Δ.Ο.Υ. και τις λοιπές φοροεισπρακτικές υπηρεσίες από τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλή. Συνεπώς, βάσει των όσων αναφέρονται στην εγκύκλιο, οι οφειλέτες του Δημοσίου μπορούν με αιτήσεις τους προς τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ, να ζητούν τον περιορισμό των κατασχέσεων ώστε τα ποσά αυτά να παραμένουν άθικτα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην εγκύκλιο του κ. Πιτσιλή, τα επιδόματα που μπορούν να εξαιρεθούν από τις κατασχέσεις για χρέη προς το Δημόσιο ακόμη κι αν πιστώνονται σε λογαριασμούς μη δηλωμένους στην Α.Α.Δ.Ε. ως «ακατάσχετους», είναι το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης, το επίδομα ανεργίας του ΟΑΕΔ, το επίδομα θέρμανσης, η διατροφή ανηλίκου τέκνου και κάθε άλλο επίδομα που έχει χαρακτηριστεί ρητώς ως «ακατάσχετο» από τη νομοθεσία που το προβλέπει. Σε περίπτωση που έχει επιβληθεί κατάσχεση σε ποσά τέτοιων επιδομάτων κατατεθειμένα σε τραπεζικό λογαριασμό δικαιούχου, ο οφειλέτης πρέπει να υποβάλει αίτηση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για περιορισμό της κατάσχεσης ώστε τα ποσά αυτά να εξαιρεθούν από τα κατασχετέα και να αποδεσμευτούν.
Αναλυτικά, στην εγκύκλιο του κ. Πιτσιλή επισημαίνονται τα ακόλουθα:
«1. Στις ενδεικτικές εξαιρετικές περιπτώσεις για τον περιορισμό της κατάσχεσης πλην της μακροχρόνιας ανεργίας χωρίς άλλες πηγές εισοδημάτων του οφειλέτη ή της συζύγου και των σοβαρών προβλημάτων της υγείας αυτού ή της συζύγου του, περιλαμβάνεται και η χορήγηση προνοιακών ή άλλων «κοινωνικών» επιδομάτων και βοηθημάτων.
2. Περαιτέρω, επισημαίνεται ότι στην περίπτωση που διαπιστώνεται ότι έχει επιβληθεί κατάσχεση σε (ατομικό ή κοινό) τραπεζικό λογαριασμό (ανεξάρτητα από το αν έχει δηλωθεί ως ακατάσχετος ή όχι) επί καταθέσεων προερχομένων από καταβολή προνοιακού ή άλλου «κοινωνικού επιδόματος» ή βοηθήματος, η κατάσχεση περιορίζεται, μετά από αίτηση του οφειλέτη, αποδεσμεύοντας το σύνολο του δεσμευθέντος κατά τα ανωτέρω ποσού, εφόσον κατά την κείμενη νομοθεσία τα ανωτέρω επιδόματα/βοηθήματα προβλέπονται ρητώς ως ακατάσχετα (πχ επίδομα κοινωνικού εισοδήματος αλληλεγγύης, επίδομα ανεργίας ΟΑΕΔ, επίδομα θέρμανσης, διατροφή ανηλίκου τέκνου κλπ). Η αποδέσμευση του συνόλου του δεσμευθέντος ποσού επιδόματος/ βοηθήματος ισχύει και στην περίπτωση που ως δικαιούχος ή συνδικαιούχος του κατασχεθέντος τραπεζικού λογαριασμού αναγράφεται υποχρεωτικά τρίτο πρόσωπο, όπως ο δικαστικός συμπαραστάτης του δικαστικώς συμπαραστατούμενου τέκνου ή ένας εκ των δύο γονέων στην περίπτωση διατροφής ανηλίκου τέκνου.
3. Τέλος, περί της δυνατότητας άσκησης δειγματοληπτικού ελέγχου σημειώνονται τα ακόλουθα:
Αντίγραφο των στοιχείων της απόφασης περιορισμού κατασχετηρίου θα κοινοποιείται αυθημερόν ηλεκτρονικά ή μέσω τηλεμοιοτυπίας (fax) στις αρμόδιες κατά τόπους Φορολογικές Περιφέρειες…., προκειμένου να πραγματοποιείται δειγματοληπτικός έλεγχος για την τήρηση των ως άνω προϋποθέσεων.»