Μπορεί η αύξηση του κατώτατου μισθού να αποτελεί «σημαία» της κυβέρνησης για την επαναφορά στην κανονικότητα, πλην όμως στην πράξη η υπουργός εργασίας κ. Εφη Αχτσιόγλου θα περιμένει την επίσημη έξοδο από το μνημόνιο για να κινήσει τις χρονοβόρες διαδικασίες που προβλέπει ο σχετικός νόμος.
Η απόφαση του Eurogroup επιβεβαιώνει ότι «όσον αφορά την αγορά εργασίας, η Ελλάδα θα διασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα μέσω ετήσιας επικαιροποίησης του ελάχιστου μισθού, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4172/2012»
Βεβαίως μέχρι τη λήξη του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής ισχύει υποχρεωτικά ο κατώτατος μισθός που μειώθηκε δραματικά εν μία νυχτί από τα 751 στα 586 ευρώ (510 για τους νέους) με Πράξη Yπουργικού Συμβουλίου το 2012.
Ωστόσο για να μπορέσει να υλοποιηθεί η εξαγγελία μετά τον Αύγουστο του 2018, θα πρέπει να προηγηθεί μια εξονυχιστική διαδικασία με μελέτες, υπομνήματα , σχέδια πορίσματος κλπ καθώς ο κατώτατος μισθός δεν αποφασίζεται πλέον από τους κοινωνικούς εταίρους αλλά αποκλειστικά από το κράτος μέσω ειδικού μηχανισμού.
O βασικός μισθός καθορίζεται από το κράτος , όμως σημαντική είναι και η θέση των κοινωνικών εταίρων. Αντέχουν σ΄αυτή τη φάση της οικονομίας την αύξηση , έστω και μικρή ,του κατώτατου μισθού; Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σήμερα με το βασικό μισθό αμείβονται πολύ περισσότεροι εργαζόμενοι απ΄ότι στο παρελθόν . Όπως προκύπτει από τους σχετικούς πίνακες του τμήματος στατιστικής ανάλυσης του ΕΦΚΑ, ότι ένας στους τέσσερις Έλληνες εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα λαμβάνει μισθό έως 500 ευρώ μεικτά. Ωστόσο οι κοινωνικοί εταίροι δεν έχουν ενιαίο μέτωπο σε σχέση με τον κατώτατο μισθό.
Η ΕΣΕΕ έχει προτείνει την σταδιακή αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού σε δύο χρονικά και ποσοτικά στάδια, τα οποία θα απέχουν τουλάχιστον ένα έτος μεταξύ τους, κατά το πρότυπο των Εθνικών Γενικών Συλλογικών Συμβάσεων του 2008 και του 2010 (ΕΓΣΣΕ 2008: 680,59 €, ΕΓΣΣΕ 2010: 751,39 €). Η Συνομοσπονδία θεωρεί ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού θα ενισχύσει την κατανάλωση, θα αυξήσει τον τζίρο των επιχειρήσεων και θα επιταχύνει την αύξηση της απασχόλησης, η οποία είναι και το ζητούμενο σήμερα.
Η πρώτη κίνηση που θα έπρεπε να κάνει η κ. Αχτσόγλου ήταν να συστήσει μία τριμελή επιτροπή η οποία θα συντονίσει τη διαδικασία.
Ο μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού που ενεργοποιείται από το Φεβρουάριο έως και τον Ιούνιο κάθε έτους , εν προκειμένω του 2019, προβλέπει διαδικασία διαβούλευσης με κοινωνικούς εταίρους και τεκμηριωμένη συνεκτίμηση των πραγματικών δεδομένων της οικονομίας και της απασχόλησης. Υπ’όψη λαμβάνονται οι προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών, και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών.
Έως την 31η Μαΐου κάθε έτους , υποβάλλονται προτάσεις και υπομνήματα καθώς και το Σχέδιο Πορίσματος Διαβούλευσης της ειδικής επιτροπής σχετικά με τις δυνατότητες προσαρμογής του νομοθετημένου κατώτατου μισθού.
-Εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του μηνός Ιουνίου , ο Υπουργός Εργασίας πρέπει να εισηγηθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο, τον κατώτατο μισθό υπαλλήλων και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών, λαμβάνοντας υπόψη το Πόρισμα Διαβούλευσης.