Αντιδράσεις προκαλεί τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών για τα υδροπλάνα και τα αστικά ΚΤΕΛ η οποία προβλέπει την συνεργασία των δημοσίων οργανισμών Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης με ιδιώτες για συγκεκριμένες τοπικές διαδρομές.
Στην τροπολογία που κατέθεσαν οι υπουργοί Εσωτερικών Αλέξης Χαρίτσης και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης προβλέπεται ότι στις περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ (Αττική) και ΟΣΕΘ (Θεσσαλονίκη) επιτρέπεται να καθορίζονται ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα για την εκτέλεση των οποίων θα καταρτίζονται συμβάσεις τον οργανισμών με τα αρμόδια ΚΤΕΛ στις οποίες θα καθορίζεται ο τρόπος σύμπραξης και διάθεσης των υλικών και ανθρωπίνων πόρων από τους συμβαλλόμενους. Τα εν λόγω δρομολόγια θα προτείνονται από τον ΟΑΣΑ ή τον ΟΣΕΘ και εγκρίνονται με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παρ. 3 προβλέπεται ότι στις περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ επιτρέπεται να εκτελούνται αστικά και υπεραστικά δρομολόγια από τα ΚΤΕΛ Α.Ε. ή από τους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού ή από οδικό μεταφορέα επιβατών.
Η συγκεκριμένη τροπολογία, που κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης, προκάλεσε την έντονη αντίδραση της ΓΣΕΕ η οποία σημειώνει ότι εκχωρείται αστικό έργο αποκλειστικής ευθύνης των ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ, σε ΚΤΕΛ Α.Ε αλλά ακόμη και σε ιδιώτες οδικούς μεταφορείς επιβατών.
Η ΓΣΕΕ ζήτησε την απόσυρση της τροπολογίας.
Με την ίδια τροπολογία τα ΚΤΕΛ Αθήνας και Θεσσαλονίκης υποχρεώνονται να εγκαταστήσουν συστήματα τηλεματικής αλλά και συστήματα ηλεκτρονικού εισιτηρίου συμβατά με τα αντίστοιχα συστήματα του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕΘ εντός τεσσάρων μηνών από τη δημοσίευση του νόμου.
Απάντηση Σπίρτζη
Ψηφίστηκε η τροπολογία του υπουργείου Μεταφορών για τον μητροπολιτικό σχεδιασμό των αστικών μεταφορών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, υπό την “ομπρέλα” του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕΘ και η οποία προβλέπει τροποποιήσεις γραμμών με ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα ανά περιοχή, ώστε να καλύπτεται όλη η Αττική και η Θεσσαλονίκη από τον ΟΑΣΑ και τον ΟΣΕΘ. Η μελέτη αυτή, υποβάλλεται και εγκρίνεται από το αρμόδιο υπουργείο με συμμετοχή και των κατά τόπους ΚΤΕΛ.
Υπέρ της τροπολογίας, ψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ, καταψήφισαν η ΝΔ, η ΔΗΣΥ, η ΧΑ, το ΚΚΕ και η Ένωση Κεντρώων, ενώ “παρών” δήλωσε το Ποτάμι.
Όπως τόνισε ο υπουργός Μεταφορών, με την τροπολογία υλοποιείται ο ενιαίος σχεδιασμός για τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες και ξεκαθάρισε ότι επ΄ουδενί η ρύθμιση προβλέπει “ιδιωτικοποίηση”, όπως καταλόγισαν στην Ολομέλεια ο εισηγητής της ΔΗΣΥ, Μ. Τζελέπης και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Θ. Θεοχαρόπουλος. Αντιθέτως, όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, η ρύθμιση “επισπεύδει την ίδρυση του διαδόχου του ΟΑΣΘ”. Ταυτοχρόνως ο υπουργός Μεταφορών κατηγόρησε τις προηγούμενες κυβερνήσεις “για “τα χάλια στα οποία άφησαν τις αστικές συγκοινωνίες τόσο στην Αθήνα όσο και στην Θεσσαλονίκη” και για την “λογική του κρατικοδίαιτου ιδιωτικού ΟΑΣΘ που κάποιοι ήθελαν να παραμείνει”.
Με την τροπολογία αυτή, επιχειρείται να δοθεί λύση στο χρόνιο πρόβλημα του σχεδιασμού και κυρίως της συγκοινωνιακής κάλυψης περιοχών που παρουσιάζουν μεγάλο συγκοινωνιακό φόρτο και ως εκ τούτου δεν καλύπτονται οι ανάγκες των πολιτών.
Ο έλεγχος της συχνότητας και της επάρκειας των δρομολογίων, που θα έχουν καθοριστεί, θα γίνεται με την εναρμόνιση ή την δημιουργία των συστημάτων των ΚΤΕΛ με την Τηλεματική και τα συστήματα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Επίσης, προβλέπονται πρόστιμα 2000 ευρώ και 4000 ευρώ σε περίπτωση υποτροπής, για την μη εκτέλεση των καθορισμένων δρομολογίων.
Εξάλλου, σε περίπτωση μη εκτέλεσης της σύμβαση με τον κατά τόπον αρμόδιο ΚΤΕΛ, η σύμβαση μπορεί να καταρτίζεται με άλλους οδικούς μεταφορείς επιβατών.
Από το Κέντρο της Αθήνας “φεύγουν” οι αφετηρίες των ΚΤΕΛ (Πεδίον του ‘Αρεως και Μεταξουργείο) και μεταφέρονται (όχι ως αφετηρίες αλλά με κυκλική διαδρομή) στο Νομισματοκοπείο και στον Ελαιώνα.