Ο αισθησιακός μινιμαλισμός τού Καρίμ Ρασίντ (Karim Rashid)
Ο Καρίμ Ρασίντ (Karim Rashid) είναι ένας από τους σημαντικότερους βιομηχανικούς σχεδιαστές του 21ού αιώνα.
Ο Ρασίντ δεν έχει εργαστεί αποκλειστικά και μόνο ως σχεδιαστής αλλά κατά καιρούς έχει ασχοληθεί με τη μουσική, τη διδασκαλία, τη μόδα και τέλος με τη συγγραφή.
Ο Καρίμ Ρασίντ γεννήθηκε στο Κάιρο το 1960, από πατέρα Αιγύπτιο, καθηγητή τέχνης και σχεδιαστή και από μητέρα Αγγλίδα δασκάλα. Μεγάλωσε στην Αγγλία και στον Καναδά.
Το 1982 πήρε πτυχίο στο βιομηχανικό σχεδιασμό από το πανεπιστήμιο Carleton στην Οττάβα του Καναδά. Ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές σχεδίου στη Νάπολη της Ιταλίας, με τον Εττόρε Σόττσας και άλλους, κατόπιν κινήθηκε προς το Μιλάνο για ένα έτος στο στούντιο Rodolfo Bonetto. Μετά την επιστροφή του στον Καναδά, εργάστηκε για επτά έτη με τους βιομηχανικούς σχεδιαστές KAN. Ενώ ήταν στην KAN, ταυτόχρονα σχεδίασε τη συλλογή της Babel Fashion και της North μεταξύ 1985-91.
Το 1993 ξεκίνησε στην πόλη της Νέας Υόρκης την πρακτική του, όπου συνεχίζει να ζει και να εργάζεται. Άνοιξε το γραφείο του το 1991 και εργάστηκε για μερικές εταιρίες σχεδίου. Παράλληλα συνεργάστηκε με άλλους σχεδιαστές σε συλλογές από το 1985, όπως ο Matthew Drutt, ο οποίος είναι Associate Curator για την έρευνα στο Μουσείο Γκούγκενχαϊμ στο οποίο έχουν οργανώσει πολυάριθμες εκθέσεις συμπεριλαμβανομένων των Art of the Motorcycle και Amazons of the Avant-Garde. Καθιέρωσε την ιστοσελίδα του Γκούγκενχαϊμ το 1995 και επιτηρεί την ανάπτυξη του εικονικού του μουσείου.
Είναι κριτής για διάφορους διεθνείς διαγωνισμούς και γράφει άρθρα για περιοδικά σχεδίου. Ήταν καθηγητής βιομηχανικού σχεδιασμού για δέκα χρόνια στο University of the Arts στη Φιλαδέλφεια, στο Pratt Institute, στη σχολή σχεδίου Rhode Island και στο Ontario College of Art και έχει δώσει διαλέξεις διεθνώς.
Το 2001 δημοσιεύτηκε το πρώτο βιβλίο του ‘I want to change the world’ από τις εκδόσεις Rizzoli Universe. Ο Καρίμ Ρασίντ έχει κυκλοφορήσει δύο CD για την Neverstop Music. Eπίσης, εξέδωσε τη διεθνή επετηρίδα σχεδίου #18 για την Laurence King.
Από το 1983 έχει συνεργαστεί με πάνω από 150 εταιρίες σε όλο τον κόσμο. Ο Καρίμ Ρασίντ επιμελήθηκε επίσης την ανακαίνιση του ξενοδοχείου Semiramis, στην Κηφισιά για το οποίο, μάλιστα, κέρδισε δυο βραβεία το 2005.
Ο τρόπος σχεδίασης του Ρασίντ περιγράφεται από τον ίδιο ως ο αισθησιακός μινιμαλισμός, στον οποίο τα αντικείμενα επικοινωνούν, δεσμεύουν και εμπνέουν.
Σχεδίασε προϊόντα, αντικείμενα, έπιπλα, γραφικά, ταυτότητες, χώρους, ρούχα, καλλυντικά, φώτα, περιβάλλοντα και νιώθει ότι το Design είναι όλα όσα ερχόμαστε σε επαφή. Αυτά τα πράγματα σχηματοποιούν τη ζωή μας. Χαρακτηριστικά λέει ότι «το σώμα κάνει την επαφή με τα ενδύματα, τα χέρια κάνουν την επαφή με τον υπολογιστή, ο υπολογιστής κάνει την επαφή με το τραπέζι, και το τραπέζι κάνει την επαφή με το πάτωμα». Υπάρχει αυτή η επ’ άπειρον σύνδεση του κόσμου μας. Πιστεύει ότι η δουλειά του είναι μια μελέτη εναλλακτικών και πιθανών προϊόντων που επηρεάζουν την κοινωνία. Είναι ‘ο καλλιτέχνης των αληθινών προβλημάτων’, της καθημερινής ζωής που μεσολαβεί μεταξύ της βιομηχανίας και των χρηστών, μεταξύ της αυτό-έκφρασης και της επιθυμίας, και της παραγωγής τεχνολογιών.
Πιστεύει ότι η ζωή μας αναβαθμίζεται όταν βιώνουμε την ομορφιά, την άνεση, την πολυτέλεια, την εκτέλεση και την χρησιμότητα. Ο Καρίμ Ρασίντ θέλει να κάνει κάτι πρωτότυπο ή τουλάχιστον να έχει κάποια απόχρωση πρωτοτυπίας. Πιστεύει ότι το παρελθόν είναι μια βάση, ένα εφαλτήριο πάνω στο οποίο θα πατήσουμε για να προχωρήσουμε μπροστά δημιουργώντας κάτι καινούριο. Προτιμά να κοιτάζει μπροστά και να αναπτύσσει ιδέες και concepts που σχετίζονται με τις δικές μας συνεχώς μεταβαλλόμενες δυναμικές, πνευματικές μετακινήσεις. Πιστεύει ότι η ζωή είναι για να δώσουμε κάτι στον κόσμο ώστε να βοηθήσει στην εξέλιξη της ανθρωπότητας. Ως αρχή του έχει να μην συνεργάζεται με εταιρείες και ανθρώπους που δεν σέβεται.
Γεννημένος σε μια οικογένεια καλλιτεχνών δέχτηκε από μικρός επιρροές. Δημιούργησε αντικείμενα με χαρούμενη και φουτουριστική διάθεση επηρεασμένα από το κινήμα Ποπ Αρτ και το Kitsch. Το πλαστικό είναι η συμπάθεια του και πιστεύει ότι αντιπροσωπεύει τον εικοστό πρώτο αιώνα. Έχει έντονη οικολογική συνείδηση και φορτίζει συναισθηματικά τα αντικείμενα που σχεδιάζει. Τα έντονα και χαρούμενα χρώματα που χρησιμοποιεί, εκπέμπουν μία αίσθηση αισιοδοξίας, ζωντάνιας και δημιουργούν ευχάριστη ατμόσφαιρα.
Οι λιτές μορφές, οι φουτουριστικές φόρμες, η ρευστότητα, οι διαφάνειες, οι συνθετικές και τεχνητές ύλες, καθώς και τα ευλύγιστα και απαλά στην αφή υλικά συντονίζονται στο ρυθμό του Καρίμ Ρασίντ και εκπέμπονται ως μοντέρνοι ήχοι από τον συνέχως εξελισσόμενο τεχνητό του κόσμο. Καταφέρνει να κάνει το βιομηχανικό design ενδιαφέρον και προσιτό σε όλους, όχι μόνο από άποψη εργονομίας και οικονομίας, αλλά και με τη δημιουργία αγχολυτικών αντικειμένων, με μια χαρακτηριστική φρεσκάδα και νεανικότητα, που επιδρούν θετικά στην ψυχολογία μας. Τείνει προς τις βιομορφικές και οργανικές μορφές. Τα αντικείμενά του είναι σχεδιασμένα εξ ολοκλήρου στον υπολογιστή και μεταφέρονται άμεσα στον κατασκευαστή. Τα μεγαλύτερα του ενδιαφέροντα στο design είναι η δημιουργία νέων βιομηχανικών διαδικασιών, καινούριων υλικών και παγκόσμιων αγορών.