Το πιο διάσημο φιλί

 

Το Φιλί, Γκούσταφ Κλιμτ

Το Φιλί παρουσιάστηκε το 1908 στην έκθεση Kunstschau, όπου ανακηρύχθηκε το καλύτερο έργο. Αγοράστηκε από το αυστριακό κράτος για την Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης και βρίσκεται στην Βιέννη από τότε. Πρόκειται για τον πιο διάσημο πίνακα του Κλιμτ αλλά και ένα από τα διασημότερα στην ιστορία της ζωγραφικής Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε την περίοδο 1907-1908 και ανήκει στη λεγόμενη χρυσή περίοδο του Κλιμτ. Στο κέντρο του πίνακα, αναπαρίσταται ένα ζευγάρι.

Προσωπική στιγμή
Ο καλλιτέχνης αποδίδει μια προσωπική στιγμή, οικεία σε όλα τα ανθρώπινα πλάσματα. Στο κέντρο του πίνακα, αναπαριστάται το ζευγάρι που είναι έτοιμο να φιληθεί. Το ζευγάρι στέκεται πάνω σε ένα βράχο γεμάτο λουλούδια, ο οποίος κόβεται απότομα. Η επιφάνεια του ανθισμένου λιβαδιού προσφέρει τροφή στο βλέμμα, ενώ το υπόλοιπο φόντο είναι σε χρυσό χρώμα, το οποίο πρωταγωνιστεί. Χρυσό χρησιμοποιείται επίσης στα πόδια της γυναίκας, στα ρούχα. Τα χέρια και οι χειρονομίες συμβάλλουν στη δημιουργία ατμόσφαιρας ευφορίας με έμφαση στην τρυφερότητα και την αγαλλίαση του φιλιού. Τα χέρια του άνδρα κρατούν το κεφάλι της συντρόφου του, ενώ το δεξί χέρι της γυναίκας έχει περάσει πίσω από τον λαιμό του άντρα και το αριστερό της χέρι ακουμπά το χέρι του συντρόφου της.

Ζευγάρι
Το πρόσωπο του άντρα διακρίνεται ελάχιστα. Είναι όρθιος, έχει γείρει πάνω στην γυναίκα ενώ τα χέρια του κρατούν το κεφάλι της συντρόφου του. Η γυναίκα, σε αντίθεση με όλα τα άλλα έργα του Κλιμτ, στα οποία ο ρόλος της είναι κυρίαρχος, εδώ είναι υποταγμένη στον άντρα. Κάθεται γονατισμένη μέσα στην αγκαλιά του συντρόφου της, με κλειστά τα μάτια περιμένοντας το φιλί. Εικάζεται ότι τα μοντέλα στον πίνακα είναι ο ίδιος ο Κλιμτ και η αγαπημένη του, Emilie Flöge.

Ενδυμασία
Οι δυο μορφές «διαχωρίζονται» μέσω της διακόσμησης των χρωμάτων στα ρούχα. Τα μαύρα, λευκά και ασημί ορθογώνια στο ένδυμα του άνδρα, αντικαθίστανται από κυματοειδή κυκλικά και άνθινα μοτίβα στο ρούχο της γυναίκας. Το ένδυμα του άνδρα είναι χρυσό, βαρύ και καλύπτει όλο του το σώμα, αφήνοντας μόνο να φανούν το κεφάλι, ο λαιμός, ο ώμος και τα χέρια του. Το ρούχο είναι κυρίως διακοσμημένο με ορθογώνια σχήματα. Αντίθετα το ένδυμα της γυναίκας είναι εφαρμοστό προσδίδοντας της ακόμα περισσότερο ερωτισμό. Οι κύκλοι κυριαρχούν, που με το πράσινο φόντο τους μοιάζουν με τα λουλούδια στο έδαφος, και οι κυματιστές γραμμές, ενώ στο επάνω μέρος του υπάρχουν κάποια τετράγωνα σχήματα. Το φόρεμα αφήνει να φανούν οι ώμοι της γυναίκας και τα χέρια της, καθώς και τα γυμνά της πόδια, από το ύψος του γονάτου

Μοντέρνα εκδοχή εικόνας
Το πρωτότυπο είναι ένα τέλειο τετράγωνο, παρά το γεγονός ότι σε πολλές αφίσες το βλέπουμε σαν ορθογώνιο. Είναι πίνακας μεγάλων διαστάσεων (180 x180 εκ), όπου το χρυσό πρωταγωνιστεί στην σύνθεση σε τέτοιο βαθμό ώστε να θυμίζει θρησκευτική (βυζαντινή) εικόνα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι βλέποντας «Το Φιλί» ο θεατής φέρνει στο νου του την Βυζαντινή παράδοση. Εξάλλου το μοτίβο γύρω από τα πρόσωπα θυμίζει φωτοστέφανο και λουλούδια παρατηρούνται στα μαλλιά των δυο προσώπων. Σε ένα βαθμό ο Κλιμτ προσπάθησε να φιλοτεχνήσει μια μοντέρνα εκδοχή εικόνας δημιουργώντας την αίσθηση της υπέρβασης. Αν και ο χώρος μοιάζει εξωπραγματικός (το υπόβαθρο είναι σε σκούρο χρυσό χρώμα και τα δυο σώματα καλύπτονται από χρυσά ενδύματα), είναι κατάλληλα διαμορφωμένος για να αναδείξει την στιγμή, μια προσωπική στιγμή, οικεία σε όλα τα ανθρώπινα πλάσματα.

Προεκτάσεις
Ο πίνακας «Το Φιλί» λόγω του αισθησιακού χαρακτήρα του, μετατρέπεται στο πλέον αντιπροσωπευτικό και διαδεδομένο έμβλημα των νεωτεριστών καλλιτεχνών. Η γυναίκα παύει πλέον να αποτελεί απλή αλληγορική έκφραση κάποιας αφηρημένης έννοιας και μετατρέπεται σε παρουσία με διάχυτη ερωτική θέρμη και θηλυκότητα. Ο ζωγράφος που έχει ήδη αποδείξει τη δεξιοτεχνία του στο σχέδιο με μολύβι γυναικείων γυμνών και αγκαλιασμένων ζευγαριών, αγγίζει με αυτό το έργο, τον κολοφώνα της τέχνης του. Τυλιγμένο σε ένα φωτοστέφανο ερωτικής ευφορίας, αποκομμένο από τον υπόλοιπο κόσμο και από τον ίδιο τον χρόνο, το ζευγάρι εκπέμπει φλογερό πάθος, το οποίο εκφράζεται μέσω της στενής φυσικής επαφής. Οι δυο εραστές -το ενεργητικό αρσενικό, επενδυμένο με γεωμετρικές φόρμες και η ηθελημένα παθητική γυναίκα, απεικονισμένη με κυματοειδείς γραμμές και πολύχρωμα άνθινα μοτίβα -τυλίγονται από άλω σε σχήμα καμπάνας, η οποία αποτελεί σαφές φαλλικό σύμβολο.

πηγή-Artists

Ο Γκούσταφ Κλιμτ (Gustav Klimt, 14 Ιουλίου 1862 – 6 Φεβρουαρίου 1918) ήταν Αυστριακός ζωγράφος και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος της Απόσχισης (Sezession) της Βιέννης που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της Αρ Νουβό (Art Nouveau). Είχε σημαντική συμβολή στη διεθνή αναγνώριση της αυστριακής τέχνης και υπήρξε από τους πρώτους που κατάφεραν να συνδυάσουν την εικονιστική με την αφηρημένη ζωγραφική.

 

Σχόλια

σχόλια