Φρένο στα τροχαία δυστυχήματα και την επικίνδυνη οδήγηση επιχειρεί να βάλει – κυριολεκτικά – η Ευρωπαϊκή Ενωση, με τους νέους κανονισμούς που καθιστούν υποχρεωτικό τον «κόφτη» ταχύτητας και μια σειρά από άλλα μέτρα ασφαλείας σε όλα τα καινούρια οχήματα από το 2022.
Συγκεκριμένα, η Κομισιόν ενέκρινε την Τρίτη τον κανονισμό, που επιβάλλει τη χρήση «έξυπνων βοηθών» περιορισμού της ταχύτητας (Intelligent Speed Assistance – ISA) σε όλα τα νέα μοντέλα, και το μόνο που απομένει είναι να νομοθετηθεί και επίσημα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Οι νέοι κανόνες απαιτούν την εισαγωγή σχεδόν 30 διαφορετικών χαρακτηριστικών ή συστημάτων ασφαλείας σε νέα οχήματα διαφορετικών τύπων. Η πλειονότητα των τεχνολογιών θα καταστεί υποχρεωτική τον Μάιο του 2022 για νέα μοντέλα (σ.σ. αυτοκίνητα που δεν έχουν ακόμη σχεδιαστεί) και από τον Μάιο του 2024 για τα υπάρχοντα μοντέλα.
Το σύστημα ISA θα μπορούσε να μειώσει τους θανάτους στους δρόμους της ΕΕ κατά 20%, σύμφωνα με εκτιμήσεις.
Τα άλλα προηγμένα συστήματα διάσωσης που θα εισαχθούν σε νέα οχήματα περιλαμβάνουν: αυτόματο φρενάρισμα για επείγουσες καταστάσεις, προηγμένο σύστημα προειδοποίησης οδηγού με αποσπασμένη προσοχή, σύστημα διατήρησης της λωρίδας, διευκόλυνση εγκατάστασης μπλοκαρίσματος αλκοόλ και σήμα έκτακτης στάσης.
Κατόπιν αιτήματος του Κοινοβουλίου, όλα τα οχήματα θα είναι εφοδιασμένα με καταγραφείς δεδομένων συμβάντων, οι οποίοι θα αποθηκεύουν κρίσιμα δεδομένα σχετικά με τη σύγκρουση μερικά δευτερόλεπτα πριν συμβεί. Με τον τρόπο αυτό θα παράσχουν κρίσιμες πληροφορίες για την ανάλυση ατυχημάτων και τη μείωση τέτοιων περιστατικών στο μέλλον.
Η προσωρινή συμφωνία πρέπει ακόμη να επιβεβαιωθεί από τους εκπροσώπους των κρατών μελών και, στις 2 Απριλίου, από την Επιτροπή Προστασίας της Εσωτερικής Αγοράς και των Καταναλωτών. Στη συνέχεια, θα τεθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ για τελική έγκριση.